Sunday, June 22, 2014

KELEBIHAN SURAH ALKAHFI


SYARAHAN USTAZ ABDUL WAHID
SURAU DARULSYIFAK
Antara amalan yang baik diamalkan ialah membaca surah al-Kahfi bermula malam Jumaat hingga masuk waktu asar pada hari Jumaat. Marilah sama-sama kita amalkannya membaca al-Kahfi ini, insyaa Allah banyak faedahnya yang dapat dikongsikan bersama seperti berikut;


1.        Allah akan  beri cahaya  atau nur pada hari qiamat nanti, di kaki kita, ibarat luasnya dari Mekah menuju ke Madinah, setinggi antara langit dan bumi.  

2.       Akan dipelihara daripada  fitnah dan azab qubur apabila dibaca 10 ayat pertama surah al-Kahfi.

3.       Allah akan bangunkan kita  waktu tengah malam barang  siapa yang membaca 10 ayat yang terakhir surah al-Kahfi.

4.       Malaikat akan jaga kita,  satu surah diiringi oleh 70 ribu malaikat  penuh antara langit dan bumi.

5.       Baca malam Jumaat akan diberi cahaya daripada dirinya  hingga ke Kaabah dan akan mendapat cahaya pada hari kiamat.

6.       Siapa yang hafal sepuluh ayat awal dan 10 ayat akhirnya, Allah akan pelihara drp fitnah dajal.

7.       Siapa yang sezaman dgn dajal bacalah 10 ayat yg pertama maka akan dpt perlindungan - dajal  akan keluar pada waktu itu manusia tiada makanan, jadi fitnah dajal ialah dengan mengumpan manusia dengan  makanan yang sangat didambakan manusia. Dajal ini, dia adalah penyesat dan pembohong, dan kelirukan manusia sehingga tinggal aqidah. Di dahinya dapat dibaca semua orang tertulis ‘kaf, faa, ro’. Dan diperingatkan kepada kita, sebesar-besar fitnah kepada manusia sejak Nabi Adam hingga kiamat ialah dajal.

Marilah sama-sama membaca surah al-Kahfi dan sama-samalah kita memohon perlindungan daripada Allah supaya kita dijauhkan daripada fitnah dajal yang amat teruk itu, amin.


No comments:

Post a Comment