Sunday, June 22, 2014

HIDUP ANDA BERMASALAH?


SYARAHAN USTAZ ABDUL WAHID – SURAH ALISRAK 79
SURAU DARULSYIFAK – 19 MAC 2014

Mendengar syarahan tentang faedah sembahyang tahajud amat dirasakan terlalu rugilah masa yang telah berlalu tanpa dikerjakan amalan yang sangat banyak faedahnya yang dijanjikan Allah kepada kita ini. Marilah kita sama-sama mengerjakan solat tahajud mudah-mudahan kita mendapat manfaat daripadanya, antara faedahnya;

1. Tahajjud dianggap sebagai senjata orang Islam dalam menjalani kedidupan dunia akhirat, menurut Imam Ibn Kathir, Allah perintahkan kepada nabi dan perintah ini juga ditujukan kepada  kita manusia, supaya bangun sembahyang malam, agar kita ditempatkan di tempat yang terpuji (syurga) di akhirat nanti. Nabi saw memberi syafaat kepada umatnya untuk masuk syurga, bagi umatnya yang melaksnakan bukan saja perintah Allah, tapi juga umatnya yang menunjukkan kecintaan kepada Allah dan Rasul dengan bangun sembahyang malam.
2. Nabi pernah bersabda, pada waktu malam, syaitan membelenggu manusia dengan 3 ikatan, bila kita bangun tahajud, tiga ikatan iblis akan terbuka dan  Nabi saw memberi jaminan, orang yang a bangun malam akan cergas tubuh badabnya di siang hari.
3. Sesiapa yang bangun tahajud  malam Allah akan beri kekuatan jadi janganlah kamu tinggal sembahyang malam, nescaya kamu akan rasa nikmatnya.
4. Menurut Imam Muslim Nabi pernah berkata, sembahyanglah tahajud di waktu malam Allah akan angkat darjat dan menghapus dosa kamu.
5. Nabi  saw menyuruh kita tidur dahulu kemudian baru bangun balik dan Aishah pernah berkata kepada Abdullah bangunlah malam, kerana Nabi tidak pernah tinggal sembahyang malam. Allah akan ampunkan dosa mereka yang bertahajud di malam hari.
6. Ada riwayat mengatakan, pada waktu malam Abu hurairah, kejutkan isterinya untuk sembahyang, kemudian anaknya, selepas itu hambanya, akhirnya Abu Hurairah pula sembahyang, semata-mata kerana mahu sepanjang masa malam itu ada orang  beribadat di rumahnya  supaya  rumahnya mendapat berkat.
7. Untuk lelaki yang tekun solat tahajud mereka akan mendapat bidadari dalam syurga - 'hurun ain', jadi untuk bantu kita bangun malam kenalah qoilullah, iaitu tidur sekejap selepas zohor atau sebelum zohor.
8. Yang rajin bertahujud akan dijauhkan dari kalangan orang yang lalai, dan kita akan jadi 'bilionaire' di akhirat nanti, jadi bila nak tidur mengiringlah sebelah kanan dan letak tangan kanan di kepala supaya mudah terjaga malam.
9. Sembahyang malam boleh dibuat 2 rakaat, 4 rakaat, atau 8 rakaat dan berdoalah selepas tahajud, Allah janji akan tunaikan hajat yang dipohon.

Alangkah sombongnya manusia, dijanjikan Allah akan menunaikan hajat sesiapa yang bertahajjud kepadaNya, namun berapa banyak antara kita yang merebut peluang yang telah dijanjikan itu. Alangkah ruginya orang-orang yang bongkak dengan Allah, Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani. Marilah kita mencuba, kerana bangun bertahajjud bukanlah suatu yang mudah dilaksana.  Bermohonlah kepada Allah agar Dia memilih kita menjadi sebahagian daripada hamba pilihanNya.Tiada daya kita untuk berbuat kebaikan dan tiada daya kita berbuat kejahatan, melainkan semuanya dengan izinNya jua.

No comments:

Post a Comment