Tuesday, June 17, 2014

WALBAAQIA TUSSOO LIHAHAH


SYARAHAN USTAZ ABDUL WAHID
SURAU DARULSYIFAK - 4 JUN 2014
AMAL SOLEH YANG KEKAL FAEDAHNYA


Imam Ibn Kathir  menyatakan, biarlah dalam kehidupan, kita terus mara, dan terus istiqamah dan menyibukkan diri untuk beribadat, dan melaksanakan amal soleh, demi mendapatkan keredhaan Allah. Dalam menunaikan tanggung jawab dan berkasih sayang dalam keluarga,  sepatutnya tidaklah terlampau-lampau dan janganlah hampir semua masa dan perhatian kita dihabiskan dengan anak cucu dan harta benda semata-mata, sehingga mengabaikan amal-amal soleh yang kekal faedahnya untuk membantu kita di akhirat kelak. Abdullah Ibn Abbas berkata lagi, perkara yang kekal dan baik faedahnya ialah amalan-amalan yang boleh membawa kita  ke syurga seperti  sembahyang 5 waktu, berzikir –Subhanallah, Alhamdulillah, Lailahaillah, Alluhuakbar, amalan soleh daripada perkataan dan perbuatan – bertaubat, berselawat dan bersedekah. Sesungguhnya harta, anak cucu adalah fitnah seperti dalam surah Attaghaabun ayat 15, kerana ramai orang menderita dan merana kerana anak pinak dan harta benda.

Menurut Imam Ahmad Ibn majah  antara perkara yang baik dan kekal boleh membawa ke syurga yang  boleh dilaksanakan dengan mudah ialah mengamalkan membaca zikirullah berikut:
1. Subhanalla 100 x – sama  pahalanya  dengan memerdekakan 100 orang hamba
2. Alhamdulillah 100 x – sama pahalanya  dengan  100 ekor kudaperang siap dengan pelana              3. Lailahaillah 100 x – mendapat  pahala memenuhi langit dan bumi
4. Allahuakbar  100 x – sama  dengan 100 ekor unta
5. Lakhaulawala quwwataillah billah hil aliyilazim
Imam Qurtubi menyatakan sesungguhnya Nabi saw pernah bersabda, jika kamu menyebut dan mengamalkan 5 zikirullah di atas, akan gugurlah dosa kamu.Nabi saw pernah bersabda kepada Abu Hurairah ' tahu tak kamu, tanaman yang lebih baik daripada segala tanaman yang memberi manfaat yang kekal ialah sebut 5 zikir di atas, Allah akan beri setiap zikir itu satu  pokok tanaman di syurga.' Nabi pernah bersabda, semua umatku akan masuk syurga kecuali yang tidak mahu, kerana  manusia di bumi yang mengamalkan  5 zikirullah, Allah cuci semua dosanya.

Sabda Nabi saw lagi, 'Allah suka zikir 'alhamdulillah' sebab  itulah  banyak kali diulang dalam Quran. Menurut Imam Ahmad, 'sesiapa yang berzikir 'alhamdulillah' akan memenuhi timbangannya atau mizan, iaitu pahalanya penuh dari langit dan seluruh muka bumi. Imam Muslim memberitahu, Allah taala redha bila seorang itu makan atau minum, dia menyebut 'alhamdulillah'. Imam Thabrani pula pernah mendengar Nabi saw berkata, 'ambillah perisai kamu, daripada api neraka, jika kamu berzikir 5 zikirullah di atas. Dan Imam Ahmad berkata, orang yang menyebut 5 zikir itu,  para malaikat akan duduk keliling arasy, sambil menyebut nama orang yang berzikir itu.

Nabi juga bersabda, sembahyang itu nur yang akan menjadi petunjuk jalan yang benar, iaitu jalan menuju ke syurga. Abdullah Ibn Umarpernah dengar Nabi saw bersabda, 'pintu langit terbuka ketika orang solat membaca doa iftitah, dan12 malaikat berebut-rebut turun untuk ambil pahala drp org yg membaca doa iftitah. Imam Ahmad memberitahu Nabi pernah bersabda, siapa yang membaca 'robbana lakalhamdu' sm dengan malaikat, maka dosanya semua Allah ampunkan.

Sedekah juga umum mengetahui besar faedahnya dan merupakan suatu amalan yang amat dituntut. Dan membaca Quran adalah amalan yang akan menjadi amal yang akan berhujjah dan membantu kita di akhirat nanti.

Jadi marilah kita menjalankan semua amal soleh di samping membasahkan lidah kita dengan zikirullah yang disarankan kepada kita untuk menjadi amalan sepanjang hari supaya menjadi amal soleh yang kekal faedahnya kepada kita di akhirat nanti, apabila semua orang tidak lagi sempat memikirkan siapa-siapa lagi. Insyaa Allah memberi manfaat kepada kita semua.   

No comments:

Post a Comment