Thursday, August 28, 2014

BAHAGIA DARI AL-QURAN

facebook Haidar Najiyah
TAZKIRAH JUMAAT
OLEH US MAT ISA SHAARI
29 0G0S 2014

Semua orang di dunia ini mengejar dan mencari kebahagiaan. Namun ramai juga yang kadang-kadang merasakan diri tidak begitu bahagia. Dalam Al-Quran Allah telah menjelaskan  perkara-perkara yang  membawa kepada kebahagiaan di dunia dan kebahagiaan sejati di akhirat. Jika ingin mengecapi bahagia, Allah menegaskan dalam ayatNya supaya laksanakanlah perkara-perkara berikut, insyaAllah kita akan menikmati bukan saja kebahagiaan di dunia, tetapi yang lebih membahagiakan ialah menikmati kebahagiaan yang dijanjikan Allah kepada kita di akhirat nanti. Marilah kita sama-sama mencuba sedaya upaya untuk mengejar kebahagiaan yang Allah sebutkan. Antara perkara yang tersebut dalam Al-Quran dalam mencari kebahagiaan ialah seperti berikut:

1. Melakukan amalan soleh - marilah kita sama-sama mengerjakan semua amalan yang diwajibkan kepada kita melalui Rukun Islam dan Rukun Iman, serta apa jua amalan-amalan sunat yang telah ditunjukkan kepada kita melalui hadis-hadis Nabi saw.
2. Menjauhi perkara-perkara mungkar - Allah juga menegaskan kepada kita bahawa orang yang akan mengecapi nikmat dan merasai bahagia,  ialah orang-orang  yang sentiasa menjauhi perkara-perkara buruk iaitu perkara-perkara maksiat yang jelas dilarang oleh Allah, yang boleh menyebabkan kita berdosa dengan Allah. Walau bagaimanapun Allah maha pengasih lagi maha pengampun, marilah kita berdoa agar kita dijauhi daripada melakukan perkara-perkara mungkar. Marilah kita memohon kepada Allah, agar  sentiasa menerima taubat kita hambaNya. Alangkan Nabi saw yang maksum, iaitu bebas dari dosa, tidak pernah berhenti memohon maaf kepada Allah.
3. Sentiasa mengingat Allah - Marilah kita melihat kehidupan kita: apalah daya kita, apalah kemampuan kita, tiada daya dan upaya kita dalam menentukan kehidupan kita di dunia yang fana ini, dalam apa jua perkara. Oleh itu marilah kita selalu mengingat Allah dalam apa jua perkara kecil atau besar, dan pada setiap masa, susah atau senang pada bila-bila masa jua adanya.
4. Membasahi bibir dengan amalan zikirullah - Sebagai tanda kita seorang hamba, yang mengharapakan ketentuan Allah, terutamanya mengharapkan kebahagiaan dariNya, maka sentiasalah kita menyebut zikirullah. Ini amat disukai Allah dan dijanjikan ganjaran oleh Allah untuk umatNya.
5. Berserah diri kepada Allah 
6. Bersedekah
7. Bersangka baik kepada Allah

No comments:

Post a Comment