Saturday, September 13, 2014

AWESOME QUOTES : THINKING AHEAD VERSES THROWBACK 1


Sudah lama tidak menulis, mungkin sibuk dengan schedule yang padat. Sejak jadi orang yang bersara (YB) memang tiada banyak masa terluang. Jadi tidak sempat pula untuk banyak berblogging. Tapi bila terbaca status FB along, THINKING AHEAD, terasa terpanggil pula mencurahkan idea seadanya. Idea ini barangkali sudah sangat lama, barangkali juga ada antaranya anak-anak mama sudah lupa, kerana sudah lama dilaksana, sudah berpuluh tahun dilalui bersama, tidak lain tentunya dalam membesar dan mendidik anak-anak mama yang sangat dicintai adanya.

Kini semuanya sudah besar panjang dan berjaya pula, sudah mempunyai kehidupan sendiri dan baru pula memulakan kehidupan berkeluarga tentunya. Dalam keterujaan anak-anak mama melayari bahtera kehidupan, dengan penuh harapan, maka selalu juga ditinjau-tinjau, langkah-langkah yang cuba dipelajari, untuk menjadi panduan ke arah menghasilkan anak-anak yang cemerlang di dunia dan cemerlang pula di akhirat.

Untuk semua anak mama, marilah kita kenangkan semula saat-saat manis kita,  yang Allah dorongkan kepada kita, yang memungkinkan takdir tertulis seperti adanya. Sesuailah sangat along memberikan  perhatian kepada petikan : Awesome quotes : 20 things mother should tell her son. Mama sungguh gembira kerana inilah yang pernah mama buat  tiga puluh tahun yang lalu, dengan sungguh-sungguh. Dengan izin Allah jualah,  anak-anak mama lelaki dan perempuan, semuanya menjadi seperti adanya sekarang.

Berikut adalah BEBERAPA PETIKAN tentang perkara yang DIPILIH  untuk direnungi, kerana dulu pernah mama beritahu kepada anak-anak mama, sama seperti yang diberikan penulis yang along petik tentang Awesome Quotes ...

PETIKAN 1  -     Main sukan, atau apa juga kegiatan seumpamanya.  
Mama tidak pernah menyuruh anak-anak mama giat dalam sukan di sekolah, tapi mama menggalakkan aktiviti-aktiviti yang sepertinya. Sukan atau apa saja aktiviti mengajar anda bagaimana untuk mencapai kemenangan dan melaluinya mendapat penghormatan, dan jika sebaliknya, dapat mengajar kita menerima kekalahan. Bukan itu saja, tapi melaluinya dapat dipupuk hormat undang-undang, bekerja sama dengan orang lain, menguruskan masa dan menghindari masalah. Kalau anak mama masih ingat, semua terlibat dengan aktiviti kokurikulum. Yang paling klasik, semua masuk pancaragam  sekolah, semua main pianika kecuali along main dram dan trumpet. Mama rasa inilah antara aktiviti yang membentuk anak mama memiliki jati diri yang kental. Di samping itu, kalau masih ingat setiap hujung minggu semua orang pergi belajar  musik, belajar main piano dengan cik gu Musalmah dan terakhir dengan Miss Teoh. Semua orang ada sijil piano, serendah  gred Four hingga setingginya gred Six. 

Masa along dan angah masih kecil, mama masih ada masa menghantar mereka ke kelas lukisan. Mula-mula mereka belajar mewarna, sungguh cantik dan pandai mereka mewarna gambar-gambar yang diberikan, cik gu mereka selalu puji lukisan yang diwarna cantik.  Selepas itu mereka meniru lukisan pula,  tapi bila sudah besar sedikit, masa pun semakin kurang jadi terpaksalah berhenti untuk aktiviti lain kerana kekurangan masa. Jadi alang dan adik tidak berkesempatanlah belajar lukisan, kerana ada aktiviti lain yang dirasakan lebih sesuai untuk kesemuanya. 

Kemudian mereka belajar berenang. Sibuk juga mengikuti kelas berenang kerana semua aktiviti terpaksa diaturkan di hujung minggu ataupun waktu petang dan malam. Barangkali aktiviti ini kurang diingati kerana dilaksanakan waktu along, angah dan alang masih terlalu kecil. Tapi inilah antara aktiviti yang amat digemari dan ditunggu-tunggu. 

Aktiviti lain yang diberikan ialah belajar mental arithmatik dengan menggunakan sempoa. Semua pergi kelas ini, tak taulah hasilnya macam mana, tapi yang dapat dilihat semuanya dapat cepat mengira. 

Kesimpulannya dapat dilihat berlaku perkembangan minda otak kiri dan otak kanan. Juga dapat dilihat pembentukan self esteem yang cukup baik. Tambahan pula melaluinya terbentuk pelbagai kemahiran lain seperti menyanyi dan sebagainya yang membantu perkembangan kemahiran bersosial mereka semasa remaja.
      
PETIKAN 5  -  Tunjuk cara guna  peralatan penting
Oleh kerana mama bekerja maka diajarkan anak-anak menguruskan diri sendiri, jadi diajarkan cara menggunakan mesin basuh, Setiap hujung minggu semua akan membasuh baju sendiri selepas telah siap memberus semua kotoran yang jelas. Juga yang paling kreatif basuh kasut sendiri pun menggunakan mesin basuh juga. Diajarkan juga menggunakan seterika, kerana semua akan sterika baju sendiri pada waktu itu.

Di samping itu setiap orang akan menggunakan vakuum, untuk membersihkan bilik sendiri, dan juga membantu mama untuk membersih ruang tamu, jadi diajarkan juga cara menggunakan vakuum. Dan yang paling penting diajarkan cara menggunakan oven mikrowave untuk memanaskan makanan, supaya dapat makan tengah hari atau minum petang dengan sendiri. Selepas makan, sudah tentulah semua mesti basuh pinggan mangkok sendiri. Jika terdapat makanan yang tertumpah perlu disapu, jadi diajarkan juga cara menggunakan penyapu

Kesimpulannya selepas diajar cara penggunaan,  minta mereka buat sendiri:  basuh baju sendiri, berus dulu sebelum masuk mesin, seterika baju sendiri, basuh pinggan masing-masing sendiri, sapu sampah, vakuum bilik sendiri dan bantu vakuum ruang tamu, juga panaskan makanan dalam oven mikrowave untuk makan sendiri. Alhamdulillah mereka memang pandai melaksanakannya dengan baik. 

PETIKAN 6  -     Hafal doa dan latih menjadi pemimpin 
imam sembahyang, ajar adik  mengaji. 

AWESOME QOUTES: 20 THINGS MOTHERS SHOULD TELL HER SON
1.   Main sukan, atau apa juga kegiatan seumpamanya. 
2.  Jaga batasan pergaulan dengan perempuan. Jangan buat sesuatu yang awak tidak suka orang lain buat kepada adik perempuan awak. Jangan terlanjur tiada gunanya berdosa. 
3.       Beringat bila hendak buang air, pastikan sempat ke tandas jika tidak, kita terpaksa membersihkannya, jadi lebih leceh.
4.       Jimat wang apabila anda masih muda kerana anda akan memerlukannya suatu hari nanti. 
5.       Tunjuk cara guna mesin basuh, seterika, vakuum, oven, pinggan mangkok, dan penyapu. Kemudian minta mereka buat sendiri:  basuh baju sendiri, berus dulu sebelum masuk mesin, seterika baju sendiri, basuh pinggan masing-masing, sapu sampah, vakuum bilik dan ruang tamu, dan panaskan makanan dalam oven mikrowave. Mereka memang pandai melaksanakannya dengan baik. 
6.       Hafal doa dan latih menjadi pemimpin – imam sembahyang, ajar adik  mengaji.
7.       Jangan buli orang dan jangan bergaduh, kalau orang kacau pertahankan diri.
8.       Belajar supaya pandai, ingat ilmu pengetahuan amat berharga, tiada siapa boleh mengambilnya daripada kamu, sangat rugi jika anugerah Allah iaitu otak yang pandai tidak digunakan untuk  mendapat kecemerlangan dalam pengetahuan dan pendidikan yang Allah kurniakan. 
9.       Hormati wanita atau orang perempuan.  Anda tidak boleh menghindarkan diri daripada wanita, sepanjang  hidup, elakkan membenci mereka.   
10.   Beri keutamaan kepada  penampilan anda supaya sentiasa kelihatan kemas dan bergaya. 
11.   Mesti sentiasa kuat tetapi bersifat lemah lembut pada masa yang sama. 
12.   Seorang wanita boleh melakukan apa sahaja yang boleh anda lakukan. Ini termasuk  mempunyai kerjaya yang berjaya dan menukar lampin pada jam 03:00 pagi. Jadi perasaan  saling menghormati adalah kunci kepada hubungan yang baik. 
13.   Sifat hormat "ya mama" dan "ya papa" mesti dipegang kuat sepanjang hayat. 
14.   Sebab anggota badan dipanggil bahagian sulit, adalah kerana ia tidak boleh ditunjuk kepada khalayak ramai atau khalayak ramai tidak boleh melihat anggota tersebut, apatah lagi orang lain memegangnya sangat memalukan. 
15.   Jangan ikut pengaruh rakan sebaya yang buruk ia satu perkara yang menakutkan. Jadilah kawan yang baik kepada rakan sebaya, pasti mereka akan mengikut dan mengiktiraf kamu. 
16.   Berilah  bunga kepada yang dikasihi walaupun tanpa sebab, ia adalah perlakuan dan idea yang baik untuk diamalkan. 
17.   Adalah lebih baik untuk kita sentiasa berbuat baik daripada  sentiasa menunjukkan kita betul. 
18.   Suka bergurau dan berjenaka boleh menghiburkan dan menyebabkan kita sentiasa disenangi dan diingati. 
19.   Sila pilih pasangan anda dengan bijak. Menantu  perempuan mertua akan menjadi pengawal kepada saya menghabiskan masa dengan anda dan cucu saya.
 20.   Sentiasa ingat untuk menelefon ibu anda kerana anda mungkin kehilangannya pada bila-bila masa

No comments:

Post a Comment