Wednesday, November 5, 2014

BERMULANYA KESALAHAN MANUSIA


DIKONGSI DRP TAZKIRAH  PAGI
JURANITA LORONG PIPIT
29 SEPT 14

Menurut Ibn Qayyum sejarah manusia mula melakukan kesalahan di muka bumi ciptaan Tuhan ini, disebabkan 3 perkara iaitu sombong, tamak haloba dan hasad dengki. Ibnu Qayyum menyebutkan bahawa bermulanya kesalahan manusia disebabkan kerana 3 sifat utama, yang kesemuanya ada dan dimiliki oleh iblis, kemudian dibisikkannya kepada manusia. Ini jelas digambarkan oleh Allah dalam firmanNya dalam surah AlKahfi,

1. SOMBONG
Sombong sama dengan takabbur, dan takabbur hanya milik Allah semata-mata.  Cuba kita renungkan, contoh terbaik sifat ini ada pada iblis laknatullah dan sungguh jelas iblis menderhaka perintah Allah kerana sombong dan takabbur, akan keturunannya yang dikatakannya lebih mulia, seperti firman Allah dalam ayat Quran yang diberikan di sebelah. Nanti iblis akan tercampak ke dalam neraka jahannam, kerana kesombongannya engkar terhadap perintah Allah subhanahuwataala. Orang yang sombong cenderung untuk merendahkan orang lain. Yang pada akhirnya menolak kebenaran yang disampaikan

2. TAMAK HALOBA

Sifat tamak adalah sifat yang tidak pernah puas dengan apa yang diberikan Allah. Akhirnya sifat tamak haloba yang menjadikan manusia bersifat rakus, akan menyebabkan seseorang menjerumuskan dirinya sebagai manusia, ke jurang kebinasaan dengan tidak memandang halal dan haram,  benar atau salah. Yang penting tercapai apa yang diinginkan  kerana tamak dan halobanya.

3. HASAD DENGKI

Sifat hasad dengki merupakan penyakit rohani manusia yang tidak pernah puas hati dengan kelebihan yang dimiliki oleh orang lain. Hasad dengki merupakan perasaan tidak senang hati dengan kenikmatan yang dimiliki oleh orang lain dan oleh itu seseorang itu akan sentiasa berusaha untuk menghilangkan kenikmatan tersebut. Orang yang memiliki sifat hasad dengki akan mencari-cari alasan yang akhirnya timbul fitnah terhadap orang yang tidak disenangi tersebut.

Ya Allah jauhkan kami daripada sifat tercela yang akan menjatuhkan kami ke dalam azab-Mu. Berikan kepada kami kekuatan untuk dapat melaksanakan segala perintah-Mu dengan sebaik mungkin. Lindungilah kami daripada godaan dan bisikan syaitan yang direjam. Aamiiin !

No comments:

Post a Comment