Tuesday, August 10, 2010

MENJENGUK NIK

Mendapat jemputan untuk makan malam di rumah Nik sungguh menjadikan kami gembira. Awal-awal lagi kami sudah siap sedia. Kononnya mak Nik nak raikan kawan-kawan yang menjadi sanak saudara senegara, kawan-kawan seperantauan, kawan-kawan sama-sama susah senang di bumi tempat menuntut ilmu, tempat menimba pengalaman, tempat yang dapat mematangkan seorang remaja tanpa ayah ibu - sendiri-sendiri melalui jatuh bangun di negara orang, ditemani rakan taulan yang senasib. Terlanjur dijemput eloklah kami turut serta - dapat juga merasa macam mana budak-budak ni berkenduri - dengan segala kekurangan pun masih mampu berkenduri. Sungguh amat membanggakan, anak-anak muda yang kalau di rumah masing-masing, tahu makan kenduri, tapi di sini boleh membuat kenduri. Itulah bukti kekentalan hati dan pemikiran, yang terbina sepanjang mengharungi kehidupan sendiri-sendiri di perantauan. Itulah harga sebuah kehidupan yang terbina dengan penuh cabaran, pancaroba, keringat dan air mata. Itulah yang dinamakan pengalaman hidup, yang sebenarnya satu proses dilalui tanpa disedari - tapi telah ditakdirkan.

Tanpa kami duga, sedang menikmati angin dingin dalam perjalanan petang itu, kami terserempak pula dengan satu perarakan yang sungguh berwarna-warni, dan meriah dengan musik yang mengiringi pasukan yang berarak. Seronok pula, apa lagi kami posing bukan main lagilah dengan pasukan yang nampak menarik perhatian - macam-macam jenis pakaian, macam-macam jenis kostium, macam-macam jenis hiasan muka dan kepala. Kalau di Malaysia serupa dengan perarakan hari kebangsaan - tapi di sini nampak lebih meriah kot sebab setiap kumpulan ada bandnya sendiri.

Tersekat di perjalanan, maka lambatlah kami sampai, tapi masih in time. Ramailah juga rakan-rakan nik yang hadir, yang tuanya 3 orang - dua mak seorang ayah. tak apalah dapat juga kami meraikan nik yang akan pulang ke Malaysia - dapat jugalah berkenalan dengan rakan-rakan along yang kami pun tidak begitu familiar - tapi rasa sudah seperti agak biasa. Boleh berkenalan dengan Loh anak kelahiran Perlis, Syafikah, sepasang kekasih yang sudah lupa namanya dari Sabah, abu dan lain-lain lagi yang tak tersebutkan. Semoga mereka semua mendapat kesejahteraan dalam apa juga kehidupan akan dilalui. Amin

Sambil menikmati hidangan nasi yang enak rasanya, Papa nampaknya jadi penglipur lara, dan ada peminat sejarah pula. Dua orang anak muda, asyik dengan pelbagai soalan, untuk mendalami sejarah yang menjadi minat mereka - secara kebetulan pula. Nampak sungguh asyik dan tekun menghayati cerita-cerita - nampak malam semakin rancak dengan cerita sejarah. Elok juga anak muda memahami sejarah supaya ada rasa cinta yang lebih mendalam terhadap negara. Anak muda generasi inilah yang bakal menjadi pemimpin nanti, yang akan kami sandarkan harapan untuk kami tumpang berteduh bila kami tua kelak.

Perbincangan semakin hangat, malam semakin larut dan dingin. Namun malam yang semakin dingin dan mesra terpaksa ditinggalakan kerana kami pohon untuk berehat. Kami jemput semua yang hadir untuk kenduri kesyukuran di rumah along esoknya.


No comments:

Post a Comment