Wednesday, August 11, 2010

SYUKUR YA ALLAH......

Mengenangkan bang long sudah selesai dan tamat belajar, terpanggil untuk kami mengadakan sedikit doa kesyukuran. Along sudah ditugaskan untuk menjemput rakan-rakan yang belum dijemput semasa di rumah Nik. Perkakasan alatan memasak sudah dipinjam dari Zul - periok besar, blender dan rice cooker besar. Petangnya, kami beli ayam dan ramuan lain, di kedai halal, juga sedikit barang di Tesco. Mama masak ayam madu, dalca ayam, nasi tomato dan sedikit keropok goreng - papa seperti biasa potong sayuran untuk saladlah konon.

Majlis bermula dengan sedikit ucapan, dari along - ucapan terima kasih menjadi sahabat handai merangkap keluarga, semasa senang maupun sewaktu susah. Tak lupa ucapan memohon maaf untuk segala silap dan salah, untuk segala keterlanjuran dan ketidaksengajaan yang barangkali juga tidak disenangi - semuanya pohon dimaafi. Akhir sekali jika masih ada terhutang di sana sini, insya Allah akan tetap dilunasi, sebelum berangkat pergi. Sungguh tersentuh hati. Dapat dirasakan sukarnya untuk meninggalkan suatu kehidupan yang sudah mendarah daging. Dapat dirasakan sayunya hati yang akan berangkat pergi dan yang akan ditinggal pergi. Namun kenyataannya berpisah itu benar, pulang ke tanah air benar dan kembali ke pangkuan keluarga itu juga benar. Kebenaran walau sepahit mana pasti ditelan jua - begitulah adanya dunia - dan begitulah yang akan dilalui sekali lagi oleh along dan rakan-rakannya.

Selepas ucapan ringkas, papa bacakan doa selamat, pohon kesejahteraan, dari yang Maha Esa untuk kesejahteraan semua - baik yang masih hidup atau yang telah mati. Selesai acara kami menikmati jamuan seadanya. Semuanya serba ringkas, tapi sungguh bermakna. Makan pun sungguh berselera - mungkin kerana cuaca sejuk dan nyaman. Tak ada buffet seindah hidangan di rumah atau buffet dalam majlis yang diaturkan dengan rapi. Tak ada juga pembantu yang melayan untuk majlis jamuan ini - tapi semua itu tidak penting, malah tidak bermakna apa-apa pun.

Yang sangat bermakna ialah perasaan yang dikongsi saat makan bersama, dalam satu majlis kesyukuran yang amat syahdu, yang amat touching, yang sangat menyentuh hati seorang ibu yang dapat menyelami perasaan anak mudanya sendirian , cuma bertemankan rakan taulan yang rapat untuk meneruskan kehidupan demi mencapai cita-cita. Dan kini semuanya akan berakhir, semuanya akan ditinggalkan, semuanya bakal menjadi kenangan abadi, penyeri hidup anak muda ini. Semuanya sangat mahal harganya, yang perlu dibayar dengan harga sebuah kehidupan yang tidak mungkin berulang lagi, - cuma memori indah dalam kenangan yang akan kekal abadi sebagai lambang persahabatan.......




No comments:

Post a Comment