Thursday, August 12, 2010

JEJAK KOLONIAL

8 Julai 2010

 Dari Liverpool kami terus ke London - 8 Julai hingga 13 Julai di sana, dirasakan sudah mencukupi. Perjalanan 6 jam dengan bas ekspres memungkinkan kami menikmati musim panas yang sangat disukai oleh orang di England. Semasa bas berhenti di motorway rest area, (ala R&R di Malaysia), dekat Birmingham, penumpang-penumpang dapat melepaskan hajat dan melejangkan urat, nampak sangat mat-mat salleh ni suka sungguh dengan panas dan matahari. Minuman dan makanan dinikmati di tengah-tengah terik matahari, berbual-bual pun tengah panas, hisap rokok lagilah tengah panas lid-lid, tapi agak nyaman juga di kala angin bertiup sepoi-sepoi bahasa Inggeris.

Bangunan pusat membeli belah Harrods
Lebih kurang jam dua petang kami selamat sampai di stesen bas Victoria station dan dengan tambang teksi sebanyak 12 GBP, kami dibawa ke Malaysian Hall di Queensborough Terrace. Lepas makan, solat dan rehat kami terus berkunjung ke pasaraya terkenal Harrods. Selepas membeli oystercard (macam touch n go) kami naik tren dari stesen Queensway ke Knightsbridge.


Pengunjung Harrods bersesak-sesak untuk membeli belah
  Turun saja tren kelihatan orang ramai berpusu-pusu menuju ke Harrods - berbagai-bagai jenis bangsa ada di situ, tapi yang ramainya tok-tok Arablah. Lepas shopping ala kadar, kami singgah di tempat peringatan Lady Di dan Dodi alFayed - innocent victims lah konon (of what?), siap dengan tong kotak derma lagi untuk foundation dia. What a good and worthwhile investment. Pandai depa exploit - shopping tourism. Hiss hebat sungguh.
Sempat juga shopping..........



No comments:

Post a Comment