Tuesday, August 31, 2010

BRITISH MUSEUM



Sudah lama berhajat mengunjungi British Museum, sejak mengunjungi London dulu, tapi oleh sebab tidak berkesempatan maka keinginan hanya tinggal kenangan. Dari stesen tren kami berjalan melalui park, deretan kedai dan juga satu kawasan perniagaan Itali yang klasik.


Di hadapan bangunan British Museum Yang tersergam

Setibanya di depan Museum yang tersegam, orang sudah ramai - pelancong dari dalam dan luar dan juga budak-budak sekolah, semuanya berkunjung ke situ dengan harapan dapat memberikan pengetahuan dan pengalaman yang amat bermakna. Kami ambil kesempatan mengenali British Museum sepintas lalu dengan mendapatkan maklumat dari brosur yang disediakan percuma untuk pengunjung. Ada juga buku ringkas dijual untuk memberi penjelasan tentang koleksi dan tema penting pameran yang terdapat di museun itu.


Bahan pameran mata wang yang pelbagai mengikut masa dan tema

Berpandukan maklumat dari brosure dan buku, kami buat keputusan untuk ke tingkat tiga, melihat pameran tentang mata wang. Memang ruangan inilah yang menjadi idaman papa sejak dulu lagi, selalu disebut-sebut, barangkali hingga terbawa ke dalam mimpi. Hari ini sampailah hajatnya. Hari ini hari bersejarah, impian sudah menjadi kenyataan. Papa sungguh asyik, sungguh teruja. Boleh dikatakan setiap angle ruang pameran dirakamkan dengan gambar, satu persatu, sungguh teliti - barangkali tiada yang tercicir. Mama pun bantu papa snap tempat-tempat yang perlu. Along pula sibuk merakam vidoe - papalah yang memberi penerangan tentang pameran di situ, yang ada kaitan dengan numismatik dan sejarah.

Sebahagian daripada mata wang yang dipamerkan

Lama juga kami di ruangan numismetic. Bila sudah berpuas hati kami berpindah ke ruang Asia Tenggara dan Dunia Islam - tapi tak banyak yang dipamerkan sesuai dengan kehendak papa. Dah letih berjalan, kami ke kedai souvenir - membelek-belek buku - banyak yang papa berkenan, tapi mengenangkan susah nak bawa balik kerana kami akan ke Amsterdam pula, maka papa belilah dua tiga buah buku yang paling perlu saja. Papa sungguh tak puas hati, tapi dia terpaksa merelakan. Berkali-kali dia mengulang, 'kita silap ni, kita patut ke Amsterdam dulu pas tu baru ke London, baru boleh bawa balik banyak buku sikit.'

Lawatan kali ini sangat berbaloi. Dah puas berjalan, kami buat keputusan balik makan tengah hari di Malaysian Hall kerana boleh makan nasi yang sedap-sedap lauknya. Tapi tak bolehlah convert harga nasi dengan duit pound ke RM, tentu rasa tersangatlah mahal nasi yang dimakan.

No comments:

Post a Comment