Thursday, July 8, 2010

HERE WE COME .......



Suara riang burung camar yang riuh rendah, meramaikan waktu pagi di Liverpool, seolah-olah menyambut ketibaan kami. Angin dingin waktu pagi bagai mengucapkan selamat datang kepada kami. Bangunan bata merah di sepanjang jalan masuk ke Liverpool bagi barisan penyambut tamu menanti dan meraikan kami. Jam 9.00 pagi waktu tempatan selamatlah kami berdiri di hadapan rumah tiga tingkat, milik anak muda kami untuk sementara dia masih menyewa.

21 Clarence Street

Pemandangan hadapan rumah Along dari tingkap

Pertama-tama masuk ke rumah, along menjamah KFC, oleh kerana kelaparan tak sempat dipanaskan, terus makan ayam yang sejuk itu. Kami pun terus makan nasi dengan ayam, kerana memang terasa lapar dalam keadaan cuaca yang sejuk.

Selesai makan kami meluruskan belakang sekejap, selepas berbelas-belas jam duduk. Aduhai sangatlah rasa selesa berbaring melunjurkan badan yang sangat kepenatan, sambil bercerita dan bertanya khabar kerana lama sudah tidak berjumpa. Sedar-sedar kami sudah tidur dengan nyenaknya hingga ke tengah hari.

Lepas makan tengah hari dan solat zohor, mulalah ekspedisi meninjau-ninjau sekitar bandar, sebuah pekan yang nyaman dan aman, sebuah pekan yang unik, dengan bangunan klasik yang masih dipelihara, dan dijaga, dan diadunkan dengan pembangunan bangunan moden, menjadikannya sangat anggun dan mempesonakan.


Clarence Street menuju ke Pusat bandar

Menelusuri Clarence Street, kami berempat (termasuk Zul kawan along) menuju ke Church Street dan terus ke pusat bandar. Jalan raya tidak sesak, orang ramai berjalan ke destinasi masing-masing. Kami menyertai orang ramai yang berjalan-jalan di kawasan pedestrian walk.


Menikmati udara segar kota waktu petang

Musim panas ini banyak jualan murah di kedai-kedai dan pasaraya. Bukan itu saja, ramai juga orang pusing-pusing bersama keluarga, menikmati suasana segar kota, dan melayan anak-anak dengan aktiviti keluarga di dataran tengah kota.



Kelihatan kanak-kanak kecil besar berlari-lari di bawah pancutan air terjun dengan leka dan seronoknya, tanpa sedikitpun terasa sejuk, atau menggigil kesejukan. Air terjun terbuka di dataran itu, dihiasai dengan sajak tentang air di kelilingnya. Suasana dingin waktu petang di harmoniskan lagi dengan tiupan merdu pemain seksafon jalanan. Lagu-lagu klasik - antaranya sway dan qisas qisas menjadikan suasana petang terasa sungguh syahdu dan indah.



Pancutan air di tengah kota

Berjalan-jalan di bandar Liverpool, cuma sekadar seightseeing melihat-lihat kota, merakamkan gambar, apa yang menarik perhatian dan menikmati udara segar tepi laut yang mengasyikkan. Hari semakin petang menjadikan suasana semakin sejuk dek tiupan angin laut sepoi-sepoi bahasa. Kami minum kopi untuk memanaskan badan sebelum balik. Kami juga seperti orang lain di Liverpool kebanyakannya mahu cepat-cepat balik untuk menonton world cup Spain lawan Holland. Sepanjang jalan ramai juga orang Spain menuju ke pub untuk menonton bola beramai-ramai, siap dengan bendera dan lain-lain benda yang melambangkan Perancis - warna rambut, cat muka, mufla dll.

Malamnya selepas tengok bola dan Spain menang 1-0, kami jemput Zul dan Shashi makan malam - ayam goreng, masak cabai sotong, salad dan tuna goreng black bean. Sebelum balik Shashi main gitar beberapa buah lagu dan along ikut Zul lepak-lepak dengan kawannya, sampai pagi baru balik.

1 comment: