Thursday, July 1, 2010

ALAHAI ANAK


Sedih betul dengar cerita tentang seorang kawan yang kononnya sangat susah. Dia anak yang sangat baik. Masa tingkatan 1 dia selalu kelihatan sangat comot - baju lusuh sangat, kasut pun kotor memanjang - hari Ahad lagi kasut dah kotor. Rasa hairan betul, jarang budak cina nampak macam tu. Kebanyakan budak cina selalunya nampak hebat, kawan yang ini sangat berbeza. Pakaian memang sah-sah tidak seperti budak cina yang lain. Yang paling terharu sikap pun sangat berbeza, macam langit dengan bumi. Dia sopan, humble, low profile dan sangat baik. Kalau budak cina lain kelihatan nampak jelas superiority complex, yang kadang-kadang kelihatan sangat sombong dan egois. Yang ini baik dengan semua orang, disenangi oleh semua orang.

Rupa-rupanya ada cerita di sebalik semua itu. Rupa-rupanya dia memang sangat susah, duduk nun sangat jauh dari sekolah. Datang sekolah naik basikal, jalan tanah merah, becak, mengotorkan kasutnya yang putih pada setiap hari - tambah-tambah lagi hari hujan. Tapi semua tu tidak menjadi halangan untuk dia sama-sama serasi, dengan rakan lain, dan sangat harmonis pula menjadi rakan sedarjah.

Dan pada satu pagi, dia ditegur oleh guru kelas kerana masih tidak membayar yuran yang sangat tinggi baginya. Bukan saja yuran tahun ini, tapi yuran tahun lepas pun masih belum langsai lagi. Alangkah, alangkah sedihnya cerita ini. Jarang-jarang ditemui anak cina tak mampu bayar yuran. Jarang ditemui anak cina hidup sesusah ini. Mudah-mudahan dia dapat dibantu. Anak sebaik itu, anak secemerlang itu, patutnya dia dibantu......

No comments:

Post a Comment