Thursday, July 1, 2010

MARILAH SEMBAHYANG


Nabi Mohammad pernah bersabda pukullah anak jika pada umur 10 tahun dia engkar untuk sembahyang. Sembahyang itu tiang agama. Semua orang Islam tahu. Tapi yang peliknya bukan semua orang buat macam tu. Kadang-kadang sangat pelik melihat orang Islam, yang pada dasarnya percaya Tuhan itu maha mengetahui, maha melihat, maha mendengar, tapi tidak sembahyang; cuma seorang dua kes terpencil, dan jarang-jarang sekali tapi ada. Bukan kerana terlupa atau terlalai, tapi sengaja-sengaja tidak sembahyang.

Yang lagi pelik bila diingatkan dan disuruh sembahyang, tak mahu, diajak sembahyang pun tak mahu. Sungguh pelik, diajak sembahyang, mengelat, lari tunggang langgang., Allahlah yang maha melihat seorang dua murid seperti ini. Bila ditanya macam-macam alasan. Pelik bin hairan. Rasa macam depa tu tak rasa dan tak percaya adanya Tuhan, Allah yang maha esa. Rasa macam tak ada bezanya depa tu dengan yang bukan Islam. Orang Cina dan India pun tahu manusia kena sembahyang, tahu orang Islam kena sembahyang dan tahu mudahnya orang Islam sembahyang, tanpa perlu berbelanja seperti mereka. Inilah yang pelik, orang yang dilahirkan Islam, mak bapa Islam, masyarakat sekeliling Islam, tapi bila diajak sembahyang lari tungging langgang, Apa nak jadi? Dunia sudah akhir zaman agaknya.....

Tapi kami tetap tidak mengalah, susah mana pun sembahyang jemaah mesti dilaksanakan juga, ini suatu tuntutan, ini suatu amanah dan tanggung jawab, kami tidak akan menyerah. Kami tetap akan bersatu. Memang sukar menegakkan kebenaran, memang sukar menyeru kepada kebaikan dan kebajikan. Tapi amanah tetap akan dilaksanakan.

No comments:

Post a Comment