Thursday, July 8, 2010

LIVERPOOL TRIP 6 JULAI 2010

Sibuk sungguh, hingga packing untuk mengunjungi along di Liverpool, terpaksa di buat last minute. Terpaksalah berjaga malamnya untuk persiapan mana yang perlu sahaja. Memang tak banyak nak dibawa pun, cuma pakaian saja. Tapi yang banyaknya makanan dalam tin, kot-kot dapat membantu, bila trip ke London dan Amsterdam. Paginya semua selesai, tunggu perjalanan pergi saja. Makan pun kat airport, memang relak sungguh, dan tepat jam 3.20 petang kami terbang dengan selamatnya ke KL.

Syukur alhamdulillah transit kat KLIA, dapat jumpa angah dan ayoi sekejap. Dapatlah hilang rindu sedikit. Alang baru ja balik tak apalah, dia pun sibuk. Perjalanan bermula selepas kami makan, kedua-dua anak menantu menghantarkan. Lapang dada, anak-anak bahagia, kami pun turut bahagia. Sebelum terbang kami sembahyang di terminal 2 siap-siap, sebab departure jam 9.35 malam, eloklah selesaikan tanggungjawab supaya tak tertangguh.
Perjalanan ke Liverpool tidak direct, kami transit di Abu Dhabi. Selepas 6 jam 40 minit berada di awan biru, selamatlah kami mendarat dibumi yang kaya itu. Terminal utama masih lagi sama seperti beberapa tahun yang lalu. Masih jelas ingatan berada di situ, shopping area yang bulat mengelilingi sebuah binaan berbentuk payung yang unik.

Kami terus menuju ke pintu 32 seperti yang di arahkan. Rupanya balai berlepas 31 hingga 47 sangat jauh, mungkin new wing yang baru agaknya. Tepat jam 2.25 pagi 7 Julai kami terbang ke Manchester, dengan penumpang yang penuh, dan perjalanan kali ini pula mengambil masa 8 jam. Lepas 3 kali Makan, tidur yang panjang, baca buku, dan sembahyang subuh, kami selamat tiba di Manchester tepat jam 7.oo pagi waktu Manchester. Urusan imigresen dan mengambil bagasi tidaklah cerewet nampaknya - 7. 30 pagi kami sudah boleh menyedut udara Manchester yang nyaman (suhu 16 C), di pintu balai ketibaaan, menunggu along yang masih dalam perjalanan dengan bas.

Pandangan depan Pintu Balai Ketibaan
Along sampai, kami terus buat keputusan untuk mengambil teksi pulang ke Liverpool. Dengan harga 55 BP, kami dibawa keluar dari Manchester airport menuju Flat 3, 21 Clarence Street, Merseyside, Liverpool, tempat along bermastautin selama 6 tahun, tempat along bergelut menuntut ilmu bagi mendapatkan segulung ijazah, tempat yang banyak menyimpan sejarah suka duka anak perantuan, dalam usaha mengejar cita-cita untuk menjadi seorang doktor. Alangkah, alangkah lamanya, alangkah saratnya sejarah hidup seorang anak muda, mengharungi zaman remajanya sendiri-sendiri di perantauan.
Bangunan unik dan indah di Liverpool
Bandar Liverpool menyambut kami dengan bangunannya yang sungguh unik, seolah-olah berbaris menyilakan kami ke persadanya. Angin laut yang nyaman, bertiup sepoi-sepoi bahasa, menambah nyaman suasana waktu pagi itu. Walaupun summer, tak terasa langsung suasana panas Inggeris seperti yang selalu digambarkan. Burung-burung camar laut (sea gull) berterbangan dengan cerianya seolah menyapa kami dengan ramah dan gembiranya.

Pandangan  dari tingkap belakang rumah, kelihatan bumbung gereja terbesar
Rumah sewa along, flat tiga tingkat di Clarence Street, sebenarnya sangat dekat dengan bandar, lima minit berjalan ke pusat bandar. Along tinggal di tingkat mezanine bersama Shashi dan Vivak di tingkat bawah. Ruang tamu yang agak selesa, dan dapur yang agak luas juga di kongsi dengan mereka seadanya. Depannya bangunan Kolej Komuniti Liverpool, dan sekolah rendah Pleasant Street tersegam indah. Di belakangnya, berdiri dengan gagahnya gereja terbesar di Liverpool. Oleh kerana terlalu dekat maka sangat jelas bunyi loceng gereja berkumandang, menghiasai bandar Liverpool. Tidak seperti di Malaysia bunyi azan berkumandang menghiasi ruang di sana sini bila masuk waktu solat,