Tuesday, December 27, 2022

4. ISTANBUL KE CAPPADOCIA

DAY 4
28 NOVEMBER 2022
MONDAY
ISTANBUL KE CAPPADOCIA

Malam terasa terlalu lama, jadi jam 4.30 aku sudah terjaga. Mata terasa segar, badan pun serasa lebih bertenaga selepas tidur yang lama. Kebetulan banyak masa aku pun siap beg untuk dibawa ke Cappadokia bagi 4 hari tiga malam. Selebihnya kami tinggal beg di hotel untuk dipakai lagi di Istanbul sebelum kami bertolah balik ke tanah air.

Jam 7.30 kami turun sarapan di Hotel Cavahir Sultan Ahmet. Seperti biasa banyak jenis roti pelbagai jenis dan rasa dihidangkan. Begitu juga buah zaitun macam-macam jenis jeruk, goreng, rebus dan lain-lain lagi yang tidak pernah dilihat dan dirasa. Sedang sedap makan kami dipanggil oleh waiter kerana ven yang kami tempah untuk transfer ke airport dah siap sedia menunggu kami. Kosnya mahal juga TL 850 bersamaan RM180. Perjalanan ke Sabiha Airport ambil masa satu jam saja. Cuaca agak sejuk dan kelihatan berkabus, matahari pun tidak kelihatan dilindung awan.

Sampai di airport kami terus checkin, ramai orang di airport, barisan untuk checkin pun panjang tapi cepat sebab mesin yang banyak disediakan. Selepas itu kami beratur pula untuk drop bagasi. Ini lebih lama sebab banyak orang nak drop bagasi supaya tidak berat dibawa ke hulu ke hrlir, dan lebih senang pergerakan tanpa membawa beg.

Naik internal atau domestic flight ini lebih mudah dan cepat berbanding menggunakan bas. Kosnya pun dalam RM320 dua hala. Jam 12.05 pesawat kami mula terbang menuju ke Kaiseri Airpor di Gromet. Sedang melihat keluar jendela dari dalam pesawat tiba-tiba kami nampak papan tanda Malaysian Airport.
'Mama Sabiha airport ni diuruskan oleh Malaysian Airport, tengok tu signboard dia'
'Ya ka bangga la, not bad juga syarikat malaysia no'
Rasa kembang di dada jadi rakyat Malaysia.

Sekejap saja penerbangan selama satu setengah jam itu. Sandwic yang yang diberikan pun tak sempat makan, kami dah mula bersedia untuk turun. Dari jendela di luarnya kami dapat lihat bukat bukau yang diselaputi salji , kelihatan putih berseri di puncaknya. Di kaki bukitnya dan di tanah pamah  kelihatan rumput gersang berwarna kechoklatan. Jam 1.30 tengah hari pesawat mencecah landasan  Sampai di Kaiseri airport proses ambil beg cepat, dia macam KLIA 2 yang menguruskan penerbangan domestik. Keluar dari balai ketibaan ven 15 seater dari Nouri Travel yang kami tempah sudah siap sedia menunggu. Kami bayar EU 35 bersamaan RM 275 untuk berlima.

Rasa seronok pula bila perjalanan lancar tak payah tunggu lama-lama. Sepanjang jalan ke Grome, kelihatan pokok-pokok semuanya gondol tidak berdaun. Ladang-ladang semuanya sudah dituai nampak kering kontang. Di sepanjang jalan banyak masjid semua menaranya tinggi-tinggi belaka, jelas menunjukkan syiar Islam  yang didokongi dengan bangganya.

Kami sampai di pejabat Nouri Travel Grome, sudah  petang, dan kami dapat dengar azan berkumandang di masjid seberang jalan. Hajar deal untuk adjust tour dengan Nouri sekitar Grome petang itu. Bagi memenuhi masa yang ada selama dua hari. Harga untuk airport transfer pergi balik, Red Tour seight-seeing untuk petang itu dan tour main salji di Gunung Erciyes esoknya ialah TL 8575 bersamaan RM 2800. Selesai nego kami mohon dihantar ke hotel dulu untuk solat jamak zohor asar sebelum pergi seight-seeing red tour yang di janjikan.

Sampai di hotel Celebi Cave House, kami bersih diri dan solat dalam lebih kurang setengah jam, kemudian kami dijemput sebuah jeep berwarna oren untuk Red Tour. Trip ini dikenali juga sebagai Jeep Safari meredah hutan batu bata yang perbagai rupa di sekitar Grome itu. Ismail? pemandu jeep kata kita sedang menikmati open life muzeum. Memulakan perjalanan kami mula memasuki jalan batu kerikil dan tanah merah . Sesekali driver membelok-belok dan melelong-lelongkan jeep supaya kami rasa terkejut, takut dan teruja. Hentian pertama kami, kami disajikan dengan suatu kawasan dikenali sebagai
Love Valley.
Berada di atas tebing Love Valley itu kami memandang di kejauhan. Entah kenapa ya namanya begitu? Ya Allah meneliti satu persatu batu-batu yang kononnya telah mengalami hakisan setelah beribu tahun itu, maka fahamlah aku kenapa nama Love Valley itu menjadi namanya. Masya Allah, Allahu Akbar, batu-batu itu kelihatan seperti mewakili kaum wanita dan kaum lelaki. Sangat jelas kelihatan di depan mata kita akan kebesaran Allah yang menjadikan segalanya. Papa bagi tahu driver apa yang kami lihat, driver itu tergamam dan terus tergelak kerana dia tidak pernah melihat kebesaran Allah itu. Selepas bergambar memerakamkan kenangan kami berada di situ, kami meneruskan perjalan jeep safari ke tempat yang kedua pula.

Perjalanan jeep semakin mencabar, naik bukit  turun bukit, sesekali mencanak ke atas bukit, sesekali menjunam menuruni jalan yang sangat curam pula.- Selepas agak lama terhentak-hentak dan melelong-lelong dala jeep itu kami diajak meninjau tempat perhentian kedua, di Marandos. Kami dibawa meninjau-ninjau Marandos, iaitu tempat tinggal  atau rumah dalam gua  di dalam bukit  batu. Besar juga rumah-rumah  gua, ia real cave house yang orang  dulu-dulu bina untuk menjadi tempat kediaman mereka.

Selesai melihat-lihat kami dibawa ke destinasi seterunya. di Ros Valley - Di situ kami sudah dapat melihat suasana lewat petang, hampir matahari terbenam. Langit sudah tidak lagi biru. Ia kelihatan kemerah-merahan,  dan  kami duduk-duduk disajikan minuman petang dalam suasana dingin dihembus angin musim luruh. Sesuai dengan namanya hampir matahari terbenam itu, kawasan sekitar memang kelihatan seakan-akan warna ros yang cantik.  Sungguh cantik dan indah alam ciptaan Allah untuk manusia supaya dapat menjadi bukti untuk kita dapat menghayati akan kebesaran dan kemuliaan Allah azzawajalla.  Menikmati  minum petang hari itu sungguh menginsafkan akan kebesaran Allah dan kedhaifan manusia yang selalunya kurang mensyukuri akan nikmat anugerah Allah kepada makhluknya.  Matahari semakin terbenam, langit yang kemerahan sudah bertukar menjadi semakin samar dan menuju kegelapan malam. Kami meninggalkan Ros Valley selepas merakamkan pelbagai kenangan indah yang tak terungkapkan.

Selesailah sudah  jeep safari petang itu. Dalam perjalanan pulang ke Grome itu perut kami sudah mula berkeroncong, jadi kami minta driver turunkan kami di pekan kecil itu, untuk kami dapat mengisi perut dahulu sebelum balik ke Celibi Cave House. Kami singgah makan di Chef Kebab, menikmati roti dan daging dan sup panas semuanya dalam TL 480. Puas makan sebab rotinya banya dan bermacam rasa dan bentuk. Dagingnya pun sedap dimulut. Perut kenyang suka hati, tapi kaki sukar melangkan lagi. Kami gagahi mengatur tapak untuk sampai ke tempat penginapan. Laungan azan maghrib menguatkan kami untuk terus melangkah walaupun sudah tidak bertenaga lagi. Kami terpaksa berjalan mencanggah anak bukit yang agak tinggi masya Allah alangkah, alangkan teruknya terasa. Tiba-tiba di persimpangan jalan, kami dengar bunyi hon kereta dan ada orang menyapa kami.
'Where are you going, back home?'
'Yes, yes sure'
'Come I send you'

'Allahu Robbi, Engkau maha pengasih, Engkau maha penyayang. Engkau tahu isi hati kami ya Allah, Engkau hantarkan penolong tepat pada waktunya, ia buka satu kebetulan, tapi ia satu kebesaran dan rahmat dan rahimMu kepada hamba Mu yang dhaif ini. Syukur alhamdulillah, nikmat mana lagi yang kami dustakan, memang amanusia selalu kurang bersyukur, ampuni kami ya Allah.'
'Thanks a lot Nouri, God bless you, see you tomorrow morning insya Allah'

Kami tiba di Celibi Cave House, azan maghrib sudah selesai, kami dengar suara Imam, jemaah sedang bersolat di masjid depan hotel kami. Kami pun cepat-cepat menunaikan solat jamak maghrib Isya berjemaah anak cucu kami selepas membersihkan diri. Alhamdulillah syukur akan nikmatnya, malam itu kami tidur nyenyak keletihan suatu hari di perjalanan dan suatu hari di bawa berjalan dengan lasaknya..