Saturday, June 9, 2018

DAY6 (2) : 17 APRIL SELASA - SHKODER - KOTOR - DUBROVNIK

DAY 6  : 17 APRIL 2018: SELASA
SHKODER (ALBANIA)  - KOTOR (MONTENEGORO) - DUBROVNIK (CROATIA)

Alhamdulillah lebih kurang jam 12.00 tengah hari kami selamat tiba di Kotor Old Town. Kotor adalah sebuah bandar pelabuhan yang cantik, dan strategik. Lautnya yang membiru dibarisi bukit bukau yang tegap berdiri, dengan keunikan dan keunggulan batu batannya yang hitam tersendiri. Dahuluya bandar ini
merupakan sebuah penempatan yang selamat kedudukannya. Di hadapannya sebuah pelabuhan dan di belakangnya bukit bukau yang didirikan tembok untuk mengelak serangan musuh. Sekarang penempatan itu dijaga dan dipelihara sebagai satu bandar tradsi yang menjadi produk pelancongan yang unik.

Kami disambut oleh pemandu pelancong di hadapan pintu masuk Kotor Old Town. Ramai juga pengunjung yang berpusu-pusu di pintu masuk ke bandar tradisi itu. Selepas diberikan tiket masuk, kami terus dibawa  oleh pemandu Pelancong,  menuju ke sebuah villa tiga tingkat yang diubahsuai menjadi restoran untuk makan tengah hari di sana

Villa ini kelihatan sungguh eksklusif hiasan dalamannya. Langsirnya yang kelihatan mewah serta hiasan dindingnya pula penuh dengan lukisan-lukisan yang melakarkan keindahan pemandangan tempat-tempat di sekitar Kotor dengan keunikan laut dan bukit bukaunya. Ruang tamu yang luas menjadi
ruang makan yang selesa dan anggun. Kami sungguh teruja dengan keunikannya untuk menjamu selera di situ. Hari ini menunya sup dan roti, spegethi bolognes dan pencuci mulut baklava juga. Alhamdulillah semua jemaah kami seronok dengan menu baru hari ini, Kenyang perut suka hatilah kami untuk melawat-lawat Kotor Old Town seketika nanti.

Selepas itu kami dibawa melihat-lihat Bandar Tradisi Kotor, iaitu sebuah penempatan lama yang unik lagi bersejarah. Bandar yang berhadapan dengan laut dikelilingi oleh suatu tembok besar ibarat kota, yang mengunjur hingga ke atas bukit. Di dalamnyalah terdapat rumah-rumah pembesar dan penduduknya. Kawasan ini dilengkapi gereja, muzeum, hotel, kedai-kedai dan juga kemudahan asas yang lain seperti perigi sebagai sumber air.

Sekarang ini semua rumah kediaman dipelihara dan dijadikan sebagai kedai-kedai yang menjual pelbagai jenis cenderamata, dan juga dijadikan restoran-restoran,  dan coffee-house untuk pengunjung
menjamu selera dan membasahkan tekak atau menikmati minuman kopi yang terkenal di Balkan.

Satu cerita menarik ialah tentang perigi yang disebut Well-Corner. Dahulunya ia merupakan suatu dataran tempat ramai wanita berkumpul, sambil mengambil air dan membasuh pakaian. Sambil itu di situlah mereka bergossip dan berkongsi cerita tentang pelbagai perkara yang menjadi berita semasa, ataupun berkongsi sebarang khabar yang terjadi ataupun khabar angin yang bertiup kencang dalam masyarakat semasa. Sungguh klasik dan nampaknya norma itu sungguh universal kerana ia ada dan menjadi amalan dalam banyak masyarakat tradisi atau moden di seluruh dunia dari dulu hingga sekarang.

Kemudian pada jam 3.00 petang kami meneruskan perjalanan. Kami singgah untuk  solat jamak zohor asar, di sebuah Islamic Centre di Kotor. Alhamdulillah selepas itu pada jam 4.25 petang, kami naik feri di Kotor Bay lebih kurang 15 minit perjalanan. Kami dapat menikmati pemandangan yang cantik ciptaan Allah Yang Maha Esa, dengan melihat kawasan perumahan di lereng-lereng bukit yang mengunjur ke laut, sambil menikmati angin dingin sepoi-sepoi bahasa yang terasa hingga ke tulang.

Berikutnya perjalanan petang itu  diteruskan sehingga ke sempadan. Di sana kami terpaksa turun bas untuk mengecop passport seorang demi seorang. Kami meninggalkan Montenegoro ke negara Croatia pula. Lebih kurang jam 5.05  petang dengan mudah dan selamatnya kami menuju  ke destinasi seterusnya  Dubrovnik.  Sepanjang jalan ke Dubrovnik kami melalui jalan di tepi laut di sebelah kiri, dan di sebelah kanannya dipagari bukit bukau penuh dengan pokok-pokok pine hijau sejuk mata memandang. Pemandangan indah di tepi laut itu agak terbatas kerana cuaca mendung dan berkabus. Namun tidak dinafikan sungguh indah bumi ciptaan Tuhan yang sedang kami alami, maha suci Allah yang maha pengasih lagi maha mengetahui segala isi dunia ini. Engkaulah yang telah mentakdirkan kami sampai ke situ alhamdulillah syukur atas takdirMu itu.
Maha suci Allah yang menetukan, jam 6.30 petang kami selamat menjejakkan kaki ke Dubrovnik Croatia. Dalam masa yang singkat itu kami bergegas melawat Dobrovnik Castle dipimpin oleh pemandu pelancong tempatan Zelca. Masya Allah, Allah yang maha mengetahui, Allah yang maha besar pengetahuanNya
atas seluruh alam ini. Kami telah menyaksikan suatu ciptaan manusia yang Allah anugerahi sedikit sahaja ilmuNya. Kawasan penempatan yang dahulunya merupakan sebuah bandar dalam Kota Dobrovnik, dibina pada abad ke-7 semasa Dubrovnik berada di bawah Repuplik Raguza, dan kebanyakan penduduknya berbangsa Itali. Kemudiannya ia bertukar menjadi Croatia pada abad ke-19. Masya Allah cantik dan hebat ilmu yang Allah kurniakan kepada makhluk ciptaanNya. Kami dibawa melihat-lihat City Walls iaitu tembok besar yang mengelilingi kota Lama Dubrovnik sejauh 2 kilometer itu. Ia kelihatan sungguh agam dan teguh berdiri, tingginya 25 kaki manakala lebarnya pula 5 hingga 6 kaki tebal.  Tembok ini membentengi  penduduk-penduduk dalam kawasannya dari timur ke barat, mengunjur ke laut yang merupakan pelabuhan sejak berabad-abad lamanya.

Kami masuk ikut Pintu Barat iaitu pintu utama, dan melalui jalan utama yang menghubungkannya dengan Pintu Timur. Untuk keselamatan kedua-dua pintu ini ditutup pada setiap malam. Kami berhenti sebentar, di kawasan air terjun Onofrius Fountain, yang dahulunya berfungsi menyediakan bekalan air kepada semua penduduk dalam kota itu. Di hadapannya pula terdapat sebuah farmasi (Old Pharmacy) yang terkenal dalam abad ke-13 lagi. Berhampiran farmasi juga terdapat Rector's Palace yang masih tegap berdiri hingga ke hari ini.Dan di sebelah kanannya pula tedapat Clock Tower yang masih tegap berdiri dan berfungsi lagi.

Sekarang ini di kiri kanan jalan utamamnya  ialah kedai-kedai menjual cenderamata, restoran-restoran dan coffee-shop. Kini cuma ada lebih kurang 400 keluarga saja yang masih menetap di dalam kota, kerana agak sukar untuk penduduk bergerak keluar masuk bagi menjalani kehidupan seharian. Rumah mereka di lereng bukit dan tidak ada jalan kereta, jadi mereka masih
menggunakan tangga yang jumlahnya lebih kurang 4500 anak tangga untuk berulang alik setiap hari dalam sebarang urusan mereka. Kami terus berjalan sehingga ke Pintu Timur. Kemudian kami ikut ke kiri melihat kawasan di tepi laut iaitu pelabuhan Dubrovnik yang sungguh cantik, yang menghadap ke sebelah  bukit  yang penuh dengan kawasan perumahan. Dubrovnik Castle memang sungguh cantik seni binanya, tidak hairanlah ia menjadi tempat lokasi bagi siri filem-filem terkenal seperti Game of The Throne yang diminati ramai.

Selepas itu kami terus ke Adria Hotel, makan malam jam 9.00 malam dan terus berehat untuk perjalanan seterusnya esok. Alhamdulillah kami masih bertenaga dan bersemangat untuk berjalan dan meneruskan perjalanan dengan izinMu jua Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim. Sega puji hanya pada Mu jua.