Tuesday, March 25, 2014

SAMBUT MENANTU


Majlis perkahwinan mama di Tunjang sangat simple, sederhana, lancar dan meriah. Waktu itu mama dan papa menyewa sepasang baju pengantin untuk bersanding - sepasanng baju kebaya, dan baju melayu songkit siap dengan tengkoloknya, berwarna cream sangat indah dan cantik bila dipadankan. Mama juga sewa perhiasan di kepala, dan aksesori rantai untuk digabungkan dengan baju kebaya dan baju melayu songket. 

Masa itu, bila kenduri kahwin kalau bersanding, kaum keluarga akan buat pelamin sendiri. Jadi akan sibuklah semua keluarga terdekat bertongkos lomos menyiapkan pelamin mengikut kreativiti masing-masing. Selalunya pelamin akan disiapkan sebelum semua orang tidur, jadi lambatlah orang yang buat pelamin tidur. Hal ini memang sengaja dibuat begitu, untuk mengelakkan pelamin dikacau oleh budak-budak yang memang sukakan sesuatu yang baru, yang jarang dilihat pada hari biasa. Mama rasa sungguh bersyukur kerana ramai keluarga yang sepupu memang kreatif dapat menyediakan pelamin yang sungguh indah pada masa itu.

Seperti biasa dalam upacara akad nikah akan ada bekas hantaran mengiringi wang hantaran dan mas kahwin. Jadi papa membawa tujuh dulang  bekas hantaran, dan mama membalas sembilan dulang bekas hantaran pula, yang semuanya di bawa balik ke Langkawi keesokannya.

Pagi-pagi 4 Disember 1982, rombongan papa untuk menjemput mama dibawa ke Langkawi tiba. Selepas sarapan kedua pengantin bersalaman dengan kaum keluarga dan diperkenalkan kepada sanak saudara terdekat. Selalunya kaum keluarga yang lebih tua akan menghadiahkan sedikit wang kepada pengantin. Selesai bersalaman papa minta izin tok wan untuk membawa balik mama  ke Langkawi. Suasana jadi teharu seketika mengenangkan mama sudah berpindah milik, akan dijaga oleh suami pula adanya. Tapi itulah hakikat kehidupan, dan ketentuan Allah yang maha esa yang telah ditakdirkanNya.

Maka ramailah ahli rombongan pengantin, keluarga sebelah papa yang datang menjemput dan keluarga sebelah mama yang mengiring menaiki bot dari Kuala Perlis ke Langkawi. Semua penumpang bot (Pulau Singa) tercari-cari pengantin yang menjadi raja sehari. Mereka hanya dapat melihat sembilan bekas dulang hantaran, tapi tak nampak pengantinnya pula. Mama memang sengaja tidak memakai baju pengantin untuk mengelak perhatian orang ramai di atas bot. Jadi memakai baju biasa menyelamatkan mama dan papa daripada menjadi tumpuan ramai di atas bot.

Selepas satu setengah jam dalam perjalanan dari Kuala Perlis, rombongan pengantin tiba di Kuah waktu tengah hari. Di jeti kelihatan ramai sanak saudara dan orang kampung berkumpul menunggu pengantin perempuan yang disambut. Mereka tercari-cari kerana tidak kelihatan yang memakai baju pengantin. Akhirnya bila pengantin diusung keluar dari bot kerana air surut, semua yang menunggu serentak mengatakan 'tu dia pengantin inai kat kaki'.

Dari jeti, kereta yang membawa kedua pengantin diiringi oleh penunggang motorsikal yang sangat ramai entah berapa jumlahnya barangkali lebih dua puluh orang. Kemudian tiba di rumah di  Kg Bayas pengantin dibawa berjumpa dan bersalaman dengan sanak saudara. Selepas itu mama dan papa disuruh 'bersanding',  didudukkan di kerusi untuk dapat dilihat oleh semua jemputan dan sanak saudara. Akhir sekali jamuan dihidangkan untuk semua jemputan dan juga rombongan pengantin yang datang dari jauh di seberang lautan. Demikianlah simplenya majlis sambut menantu di Langkawi zaman dulu sekitar tahun 80an, alhamdulillah.....



No comments:

Post a Comment