Tuesday, March 25, 2014

BERSAMA ANAK CUCU DI DUBAI 2014

12 Januari  2014 -  Ahad

Jam 2.30 petang perjalanan kami  bermula dari Alor Setar ke Kuala Lumpur dengan pesawat MAS. Selesai solat jamak asar dan minum petang kami terus ke International Departure Gate, dan  setelah melepasi urusan passport, kami terus naik tren ke Terminal 2 untuk penerbangan ke Dubai, melalui Abu Dhabi. Seperti biasa Terminal 2 sangat sibuk, dan petang ini kelihatan sungguh ramai penumpang dari Indonesia berpakaian batik seragam yang transit di KLIA untuk terus terbang ke Tanah Suci Mekah. Kami terus ke surau untuk solat jamak maghrib isyak, kerana kami mesti cepat berada di balai berlepas untuk penerbangan pada jam 8.20 malam.

Kami terbang tepat pada masanya, menaiki pesawat Virgin Australia yang barangkali ada kaitan dengan Etihad. Tidak lama  di atas pesawat kami telah disajikan makanan yang telah dipesan 'seafood'. Selepas makan, tidur, makan dan tidur lagi, 8 jam dalam penerbangan tidak terasakan. Alhamdulillah  kami telah mendarat dengan selamatnya di Lapangan Terbang Abu Dhabi.

13 Januari 2014 -  Isnin

Sampai di Abu Dhabi, sudah tengah malam lebih kurang jam11.50.  Urusan passport, Imegresen dan bagasi sangat cepat. Kami terus mendapatkan maklumat untuk tiba ke bas yang akan kami naiki. Dan kami sangat gembira melihat bas sudah sedia menunggu di luar terminal untuk membawa kami ke Dubai. Kami naik bas dan tepat jam 12.30 malam, bas mula bergerak. Oleh kerana sudah larut malam kami tertidur. Kami dikejutkan oleh pemandu apabila kami sudah sampai di Etihad Travel Mall Dubai, jam 2.30 pagi.

Belum turun tangga bas kami sudah nampak anakanda Hasrul sudah sedia menunggu bersama  anakanda Alfian. Sekejap saja dalam kereta, kami tiba di rumah Alfian dan Hayati yang indah, Semua yang lain, opah dan anak cucu sedang nyenyak tidur. Selepas bertanya khabar kami pun merebahkan badan untuk melepaskan lelah sehari di perjalanan. Selepas subuh kami tidur lagi berehat, agar lebih segar.

Selepas bangun pagi, terasa suasana yang dingin musim sejuk di Dubai memang menyegarkan. Sambil menikmati sarapan macam-macam cerita menceriakan suasana pagi. Cerita Hayyan suruh mami tutup aircond kerana tidak tahan sejuk, cerita main pasir di padang pasir dan macam- macam lagi. Selepas sarapan, kami sungguh seronok apabila Hayyan dan Hannah bangun. Suasana menjadi lagi ceria dengan keletah mereka yang melucukan. Seperti biasa Hayyan ajak tok wan ambil angin di luar rumah - menikmati suasana kenyamanan pagi, melihat-lihat kolam renang dan pokok-pokok bunga serta sayuran yang umi tanam.

Kemudian lebih kurang jam 11 pagi kami ke Pasaraya Mirdiff City Centre (MCC) melihat-lihat  sekitar pasaraya, boutique-boutique, dan juga ke Carrfour. Hayyan dan Hannah bukan main sukanya berlari tak henti-henti. Dalam sibuk melayan karenah kedua sikecil tu, sempatlah juga membeli sedikit sebanyak, sambil window shopping.

Akhirnya dah tiba waktu tengah hari kami makan dulu kerana budak-budak dah lapar. kami lunch di KFC MCC. Seperti biasa Hayyan tak ada masalah makan, tapi Hannah kurang sedap perut, asyik meragam saja, penat maminya. Lepas makan kami balik berehat kerana malam kami akan keluar pula.

Selepas rehat petangnya, Malam kami dibawa untuk dinner di Marahed Restoran. Kami makan nasi mandi, kambing madfood, kambing haniff, dan ayam panggang, dan salad jirjir. Cuaca yang dingin menjadikan kami makan dengan berselera. Anakanda Alfian, Yati dan Opah sembahyang di restoran selepas makan. Sungguh mudah kami nampak ada pelanggan tu terus sembahyang di tempat makan, selepas tempat itu dibersihkan.

Selepas makan itu kami terus dibawa pergi melawat ke Dubai Global village. Banyak gerai disediakan ikut negara- negara di seluruh dunia. Ramai orang mengunjungi tempat ini, yang ibarat 'funfair' di Malaysia. Setiap tahun bila tiba musim sejuk Global Village akan dibuka untuk menarik pelancong dari dalam dan luar Dubai. Dan berkunjung ke sini lazimnya menjadi aktiviti keluarga juga. Semakin larut malam semakin ramai pengunjung, semakin berpusu-pusu memenuhi ruang-ruang gerai yang disediakan.

Dalam masa yang singkat, kami sempat melawat beberapa gerai. Kami mulakan dengan melawat ke gerai Indai, melihat  jubah-jubah yang cantik berwarna warni, shawl dan kain ela cotton yang berbagai. Banyak juga barangan sulam seperti alas meja dan sejadah yang memang sangat cantik.

Kemudian kami melawat pula ke gerai Arab saudi, kami cuma melihat-lihat sahaja menjamu mata barangan yang biasa dilihat semasa berkunjung ke Mekah. Oleh sebab itu kami tidak lama di situ. Gerai seterusnya Yang kelihatan sangat menarik ialah gerai negara Yemen.  Opah, anakanda Hasrul dan Alfian memang membeli madu yemen yang dikatakan sangat terkenal. Puas kami makan madu yang disuruh cuba oleh setiap gerai yang kami lalui. Barangan lain yang banyak ialah rempah ratus yang bermacam-macam rupa. Hayyan pula sangat teruja menonton persembahan tarian dari Yemen, sehingga tidak mahu bergerak dari pentas persembahan. Barangkali Hayyan tidak pernah melihat orang lelaki pakai kain menari, sebab itulah dia tunggu sehingga habis. Lagi pula oleh kerana dia  berkali-kali minta nak tengok 'fun-fare', jadi kami ajak dia duduk tengok 'fun-fare' yang dia minta. Kami semua ketawa kerana kami yakin dia tidak tahu apa yang dimintanya itu.

Akhir sekali  kami ke gerai negera Mesir. Banyak gerai di sini menjual jubah yang cantik-cantik. Angah dan Umi memang borong sakan jubah berwarna warni dari Mesir. Oleh kerana cuaca agak sejuk, dan budak-budak semakin mengantuk,letih dan meragam, kami terpaksa buat keputusan untuk balik walaupun tidak sempat melawat  gerai-gerai lain yang pasti menjanjikan panorama yang berbeza. Naik saja ke kereta kedua- dua mereka terus lelap dalam kesejukan malam.