Wednesday, March 26, 2014

MENIKMATI MUSIM SEJUK


16 Januari 2014 - Khamis

Oleh kerana hari ini budak- budak agak keletihan selepas dua hari berjalan penuh, maka kami buat keputusan untuk berehat di rumah. Kebetulan hari ini Alfian bekerja 'standby', selepas dua hari meninggalkan ofis. Jadi pagi-pagi lagi selepas masak serba sedikit kami berkelah makan pagi di halamam rumah. Memang sudah menjadi kebiasaan orang Dubai, bila tiba musim sejuk mereka suka berkelah - tak kira pagi, tengah hari atau malam. Mereka suka menikmati suasana sejuk dan nyaman di luar rumah sepuas-puasnya kerana ini tidak mungkin dapat dibuat bila tiba musim panas yang benar-benar panas.

Seperti biasa Alfian akan buka kerusi meja berkelah dengan cepat dan pantas. Kemudian kami mengatur makanan, dan lepak-lepaklah kami menikmati suasana dingin pagi sambil menikmati makanan - mee goreng, nasi berlauk, dan kueh mueh. Alfian buat kopi panas untuk kami, memang sungguh menyelerakan, makan beramai-ramai di luar rumah. Syukurlah kami berpeluang turut serta dan kami tumpang menikmati suasana musim sejuk seperti orang tempatan Dubai - berkelah makan pagi di halaman rumah, sambil menikmati nyamannya udara musim sejuk.

Lepas sarapan kami yang berat itu, kami membuat persiapan untuk menyiapkan makanan untuk barbeque malam nanti. Kami perap ayam, keluarkan daging beku yang telah diperap, sediakan makanan laut, dan siapkan ikan salmon yang telah di beli dari pasar pagi itu. Hari ini opah masak mee rebus atas permintaan Alfian, jadi dapatlah kami menikamati masakannya juga. Sementara itu, papa pula bersama Hasrul ikut Alfian sembahyang zohor di mesjid berdekatan.

Malamnya selepas pulang dari mesjid sembahyang maghrib,  Alfian mula memanggang ayam, daging dan lain-lain. Dia juga buat 'smoked salmon' untuk kami nikmati. Kalau di malaysia kita selalu bakar-bakar saja, tapi di Dubai siap boleh 'smoked' lagi. Makan malam sambil sembang-sembang kelurga berlarutan hingga ke tengah malam. Makan makan sambil menikamati suasana dingin musim sejuk sungguh mengasyikkan, sehingga kami tidak sedar hari sudah larut malam. Sebelum tidur Alfian kemaskan segalanya dengan cepat dan pantas. Thanks to Alfian and Yati,  the night was so wonderful and memorable, alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment