Monday, April 1, 2013

SEBUTIR BINTANG TETAP BERSINAR


PERSARAAN PUAN ARIYATY BASIRON
GURU CEMERLANG BAHASA MELAYU SMKSB
31 MAC 2013

Suasana suram menyelubungi, warga SMK Sultanah Bahiyah pada tengah hari itu. Cuaca memang agak panas tapi ternyata kesuramannya. Majlis seperti biasa dirancang dengan tetili dan meriah. Tidak terdaya untuk berucap panjang, dan terasa peti suara lemah tidak bermaya, kerana memang terlalu banyak yang nak diucapkan.Tambah lagi memang sukar menahan sebak yang tersembunyi jauh di sudut hati, tapi dijaga rapi supaya tidak terluahkan. Maka terukirlah senyuman buat mengiringi seorang serikandi, seorang guru berjiwa besar, seorang sahabat setia, seorang peneraju ke arah kecemerlangan, seorang penunjuk jalan kebenaran, seorang tunggak yang bertunjang teguh di belakang tabir pengurusan, untuk apa jua yang dihadapi - susah, senang, derita, sengsara dan gembira atau bahagia.

Tapi Allah sajalah yang maha mengetahui, betapa sayunya melepaskan seorang yang sangat banyak berkorban, dan tidak pernah meletakkan kepentingan peribadinya di hadapan. Sungguh meruntun perasaan, sungguh tidak terdaya melepaskannya pergi, tapi bersara itu benar, ketentuan Allah jua tidak dapat disangkalkan, benar adanya. Dalam senyuman yang payah itu, tidak terasakan, dan tanpa kusedari, mengalir jua air mata yang halus membasahi pipi, mengiringi pemergiannya itu.

Puan Ariyaty, entah bila akan datang pengganti? Setiap hari, mengajar tanpa henti, membimbing dengan teliti, dan mengasuh tidak terperi. Yang padai menuju kualiti, yang sederhana menapak penuh pasti, yang lemah perhatian diberi. Perjalanannya saban hari, sedikit demi sedikit lama-lama jadi bukit, dan bukitnya emas permata hadiah untuk pelajar berjaya. Kata orang tak kenal maka tak cinta, begitulah dia adanya. Hari ini, tiada lagi suara lantang, memecah suasana. Hari ini sunyi terasa tanpa kehadirannya lagi.

Di mana kan ku cari ganti?  Di mana dapat dicari,  tugas diberi langsung menjadi, yang sukar dilerai, yang tiada menjadi ada, yang salah dibetul, yang kurang diadun, dan istimewanya  belum dipanggil sudah datang, dan belum disuruh sudah buat. Mata melihat yang dekat, hati melihat nun jauh di hadapan, meretasi dan melampaui tembuk sempadan.

Biar sudah tidak bersama lagi, kehadirannya masih tetap terasa sampai bila-bila. Bagai bintang menyinari malam sehingga pagi, begitulah dia di hati kami. Semoga semua sumbangan baktinya akan mendapat balasan yang sebaiknya, dari Allah yang maha esa, yang maha mengasihani, insyaa Allah.




No comments:

Post a Comment