Monday, April 1, 2013

MEMBURU KEMANISAN IMAN



TAZKIRAH PAGI, 28 MAC 2013
OLEH PN RAUDHAH ABDULLAH

Menurut ulamak,  iman manusia hanyalah senipis kulit bawang. Ia boleh bertambah dan juga boleh berkurang ikut suasana dan keadaan. Iman boleh ditingkatkan melalui berzikir dan mengingat Allah. Juga iman dapat ditambah jika kita benar-benar mahu memburu meningkatkan keimananan. Keimanan yang bertambah akan menjadikan kita dapat merasakan manisnya beriman kepada Allah. Seorang yang ingin merasai kemanisan iman, di samping bersungguh mengingat dan mencintai Allah,  hendaklah berusaha  mengingat dua perkara dan melupakan dua perkara seperti berikut iaitu,
  1. Ingat kebaikan orang kepada kita - orang yang menolong kita,  yang memberi nasihat, menderma wang ringgit, menyumbang tenaga dan apa saja yang diberi orang untuk kebaikan kita, hendaklah selalu diingat-ingat supaya kita boleh memaafkan mereka dan sentiasa mendoakan mereka.
  2. Ingat kesalahan kita kepada orang - apa saja kesalahan sama ada kecil atau besar, perlu sentiasa diingat supaya kita boleh meminta maaf kepada mereka itu. Yang paling perlu ialah mengingat kesalahan kita kepada Allah supaya kita insaf dan takut kepada Allah.
Gambar hiasan sahaja
 Di samping itu kita akan terasa kemanisan iman jika kita melupkan dua perkara seperti berikut;
  1. Lupakan kebaikan kita kepada orang -  jangan sekali-kali mengungkit, dan mengenang apabila kita membuat kebaikan kepada orang lain, cuba rasakan seolah-olah kita tidak pernah berbuat baik kepadanya, kita akan selamat daripada perasaan ujub, riyak dan bangga diri.
  2. Lupakan kejahatan orang kepada kita - anggaplah tiada siapa yang bersalah dengan kita, supaya dapat mengawal rasa marah dan dendam. Jika kita disakiti anggaplah kita layak untuk disakiti, dan segala ujian dan kesusahan semuanya daripada Allah untuk 'memujuk' manusia kembali kepadaNya.
Sahabat handai menambahkan kemanisan hidup membawa kepada kemanisan iman

No comments:

Post a Comment