Friday, March 29, 2013

TENTANG IMAN


Tazkirah Pagi Jumaat
29 mac 2013
Oleh Us Mat Isa Shaari

Daripada Saidina Umar, pada suatu hari Rasulullah  berada  bersama sahabat, tiba-tiba datang seorang tetamu yg tak dikenali oleh sesiapa, duduk di hadapan Nabi saw, dan bertanya  tentang  iman, islam, dan ihsan. Setelah selesai, tetamu itu menghilangkan diri. Rasulullah  bertanya sahabat, mereka kenal atau tidak siapa orang yang datang sebentar tadi. Sahabat menjawab Allah dan Rasul sj yg kenal. Rasulullah menceritakan, itulah malaikat yg merupakan dirinya sbg manusia, dtg mengajar kamu tentang iman.

Iman yg ada dalam diri kita  terbahagi 3
1. Iman Rasul     - iman yang tidak pernah  berkurang dan selalu bertambah
2  Iman malaikat - iman tidak bertambah tidak berkurang
3  Iman manusia -  kadang-kadang  boleh bertambah dan  kadang-kadang  boleh berkurang, ikut situasi dan
                             masa

Nabi saw pernah bersabda, kita boleh memperbaharui iman, iaitu dengan  memperbanyakkan zikir, Abu Hurairah pernah berzikir setiap hari tidak  kurang daripada 12 ribu kali. Nabi saw pernah berkata, yang diriwayatkan oleh Aaishah,  "dalam diri kita manusia ada 360 sendi, jadi sebaik-baiknya zikir kita kpd allah jgn kurang drp 360 kali, untuk menyamai jumlah sendi yg ada dlm tubuh badan kita. Rasul mengarahkan kita setiap waktu kita lepas sembahyang, elok zikir subhanallah 33x, alhamdulillah 33x , allahuakbar 34x, jadi  jumlah zikir 500 kali sehari, sudah melebihi."

Banyak ayat Alquran yang menyebut tentang iman. Eloklah kita menelitinya supaya dapat menambahkan iman kita. berhubung dengan iman, contohnya Surah  AlAnfal, "Sesungguhnya org yg beriman itu sentiasa mengingati Allah..."  Jadi banaykakan membaca  ayat-ayat Allah maka akan  bertambahlah  iman kita.

Hadith Nabi saw  juga pernah menyebut yang   bermaksud, "Iman itu 70 cabang, dan cabang  yg paling tinggi ialah menyebut lailahaillallah, dan yg paling rendah ialah menjauhi kemungkara, dan malu itu satu daripada cbg iman. sementara Mukmin yang paling baik imannya, ialah orang yang baik petangainya.

Untuk diriku dan semua yang terbaca marilah kita memanfaatkan saranan Nabi Mohamad saw Kekasih Allah.


No comments:

Post a Comment