Sunday, January 1, 2017

BELUKAR LODGES IN THE MAKING




Selepas bersara pada tahun 2013, ramai rakan taulan bertanya apa yang bakal dilakukan untuk mengisi masa. Aku sendiri pun tidak pasti kerana sepanjang hayat sejak kecil, remaja, dan dewasa masa terisi dengan takdir Tuhan yang mengaturkan jalan hidup dengan aktiviti mengikut keadaan dan masa. Semasa kecil dan remaja masa terisi dengan aktiviti persekolahan. Bermula dengan memasuki sekolah rendah, kemudian ke sekolah menengah dan seterusnya ke universiti. Sesudah mendapat segulung ijazah, maka  masuklah pula era berkecimpung dalam bidang kerjaya. Mula-mula menjadi guru penolong, kemudian Guru Kanan, Penyelia Petang, Penolong Kanan dan akhir sekali menyandang jawatan Pengetua. Selama lebih tiga puluh dua tahun segala masa, tenaga, minda, hati dan perasaan semuanya tertumpu kepada kehidupan dan pekerjaan. Sehinggala genap masa untuk bersara wajib dalam usia 56 tahun, barulah aku mula menjadi diri sendiri. Mula melakukan apa saja yang diinginkan tanpa terikat dengan peraturan dan perintah.

Dalam tahun pertama 2014, tidak banyak yang dilakukan kerana memang sengaja diaturkan begitu, supaya dapat aku berehat, sambil beribadat dan menikmati kehidupan seadanya sebagai orang pencen. Untuk memenuhi masa lapang aku mengedit buku, kemudian terbitlah dua buah buku yang telah diusahakan suamiku. Tahun kedua dan seterusnya, menyaksikan sedikit perubahan, aku mulakan kelas pengajian tajwid, ilmu fiqah, tafsir dan hadith segara berperingkat-peringkat.


Selepas itu, dalam tahun 2015, aku mula mengorak langkah untuk membina beberapa buah bilik di tanah pusaka Langkawi. Jadi setiap hujung minggu sibuklah kami berulang-alaik ke Langkawi untuk memantau kerja-kerja pembinaan. Akhirnya awal tahun 2016 siaplah 6 buah bilik, yang kami namakan Belukar Lodges, hasil brain-storming anak beranak. Banyak perkara kami putuskan secara ukhwah, dan musyawarah. Maka jadilah Belukar Lodges sebuah tempat tempat dengan 6 buah bilik berkonsepkan bunk-beds yang kami targetkan kepada golongan remaja, dan budget travellers.  Diharapkan dua jenis bilik iaitu Type A - family room dan Type B group room, akan dapat memenuhi citarasa pelanggan yang ingin bercuti ke Langkawi. 


Akhirnya dalam bulan Februari, sebagai tanda syukur akan nikmat Allah terhadap tinggalan orang tua kami meninggalkan sebidang tanah itu, kami mengadakan kenduri kesyukuran sempena pembukaan rasmi Belukar Lodges. Syukur alhamdulillah semua anak beranak balik bercuti ke Langkawi menginap di Belukar Lodges. Maka tanggal 1 Mac 2016, dengan rasminya Belukar Lodges dibuka kepada umum secara rasminya, alhamdulillah. Kini dengan berakhirnya tahun 2016, maka sudah genap 10 Belukar Lodges beroperasi. Semoga Belukar Lodges akan terus berkembang menjadi satu legasi keluarga yang berterusan memberi manfaat kepada agama, bangsa dan negara. Amin.




No comments:

Post a Comment