Monday, January 9, 2017

33 PESANAN DR HAMID ARSHAT SEMPENA TAHUN 2017


Pesanan ini sengaja dipetik dari orang terkemuka dan kutujukanya kepada anak-anak dan cucu-cucu tersayang sebagai kenang-kenangan jika suatu hari nanti kalian sudah tidak lagi bersama ku. Apa yang ditulis oleh Dr Hamid hampir sama dengan apa yang aku praktikkan sepanjang menjalani  kehidupanku, sejak muda hinggalah sudah menjangkau usia yang hampir senja. Seperti mana Dr Hamid yang bahagia dengan kehidupannya, aku juga dengan izin dan takdir Allah, sungguh amat bahagia menjalani kehidupan berkeluarga. Dalam usia menjangkau 60 tahun, dan menikmati kehidupan berumah tangga selama sudah lebih 34 tahun, alhamdulillah Allah aturkan aku masih sihat, di samping anak-anak dan cucu-cucu yang juga diberikan kesihatan yang bai-baik adanya. Berikut diturunkan cacatan Dr Hamid supaya menjadi bacaan anak-anak dan cucu-cucu dan sesiapa yang melayari ruangan ini agar dapat menjadi panduan untuk kejayaan dan kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat insyaa Allah. Mudah-mudahan dapat memberi manfaat walaupun sepotong ayat.

1. Tidur awal
Jadikan amalan dan budaya untuk tidur awal. Bila kita penat kerja mudah kita tidur. Kalau sukar tidur cuba baca Quran tentu mudah tidur. Jangan lupa baca fatihah, ayat kursi, 3 Qul,zikir, istighfar dan selawat sebelum tidur. Juga jadi amalan baik ambil wudhuk sebelum tidur. Sebaiknya kita tidur 7 jam setiap hari. Selepas solat zohor ambil 'power nap' antara 10-15 minit. Ia beri tenaga untuk terus kerja hingga petang.

2. Bangun awal 
Saya bangun jam 5 pagi. Loceng jam dan radio alarm akan berbunyi setiap pagi. Sering saya terkejut dulu sebelum loceng bunyi kerana loceng alarm dalam minda saya sudah tergerak. Baca doa bangun tidur 'Alhamdulillahil lazi ahyana ba'da amatana wa ilai hinnusyur', baca istighfar,dan selawat sebelum ke tandas. Saya kejutkan isteri, Saya solat tahajjud 4 rakaat dan witir 3 rakaat, kemudian tahlil arwah-arwah ibu bapa dan saudara-saudara. Zikir  panjang sebelum menuju masjid untuk solat subuh berjemaah. Sempurnakan solat lima waktu dan Rukun Islam yang lain.

3. Sarapan seperti raja
Amalkan makan sarapan pagi yang sempurna dan mengeyangkan untuk membekalkan tenaga dan kekuatan bila bekerja. Saya makan buah-buahan dulu biasanya 3 bitir kurma dan seterunya 2 biji telur rebus setengah masak, dicampur kicap manis dimakan dengan 2 keping roti  multigrain toasted disapu cheese, Minum nescafe susu satu mug. Saya kurangkan makan tengah hari dan malam. di samping banyak makan buah-buahan dan salad.

4. Supplemen vitamin dan lain-lain
Selepas sarapan saya makan supplemen-supplemen vitamin dan antioxidants. Saya kongsi makan obimin, calcium dan fishoil dengan isteri, sudah berpuluh tahun saya amalkan.Saya makan yang lain seperti resveraterol, dan Q10 yang baik untuk kesihatan jantung dan pil NuFocus untuk tenaga dan anti stress, Vitamin C 500 mg, dan kalau saya dalam perjalanan atau kurang sihat saya makan vitamin C 1-2 gm sehari. walaupun saya banyak makan buah dan sayur-sayur saya perlu supplemen-supplemen tersebut.

Setakat ini dulu, nanti saya akan sambung yang seterusnya ya. 

No comments:

Post a Comment