Monday, February 2, 2015

MENJADI TETAMU ALLAH


Sudah sekian lama sejak 1992, dan 1996 tersimpan rasa rindu yang teramat sangat. Setiap saban tahun sahabat handai khabarkan telah dijemput Ilahi menjadi tetamuNya, jauh di sudut hati tersimpan satu azam aku akan ke sana jua nantinya. Mudah-mudahan Allah akan menjemputku menjadi tetamuNya, insyaa Allah, aku berharap sangat-sangat ia akan menjadi kenyataan. Kutanamkan cita-cita besar itu, setiap detik dan saat ku panjatkan doa agar sampai jua jemputan itu nantinya. Alhamdulillah tanggal 15 Januari 2015 (15.1.15) hasrat murni itu datang jua akhirnya. Aku telah ditakdirkan menjadi tetamu ke rumah Allah bersama teman hidup yang kusayang. Aku amat bersyukur masa yang dinantikan akhirnya menjadi realiti, kami berkunjung ke bumi Madinah dahulu, sebelum menjadi tetamu Allah di Mekah, menaiki Saudia Air Chartered. 

Pada anak-anak dikhabarkan, jangan papar gambar di fb atau di mana-manapun. Kenapa? Memang sengaja tidak dihebahkan takut nanti hati diganggu bisikan yang tidak disukai. Cuma keluarga terdekat dan jiran-jiran yang ke surau saja yang mendengar khabar gembira ini. Ini pun agar tidak menimbulkan fitnah. Perjalanan yang sudah lama ditunggu ini ingin dirasai nikmatnya, kegembiraannya dan rasa syukurnya hanya kepada Dia. Tidak ingin kalau boleh, ada noda walau setitik perasaan terhadap manusia. Perjalanan ini barangkali amat sesuai dengan tema syarikat yang dipilih, Penyucian Jiwa Di Tanah Suci. Jadi biarlah akan nanti berlaku sebenar-benarnya penyucian jiwa, jika boleh tidak mahu diganggu kestabilan emosi untuk nantinya menjadi tetamu yang hina dina lagi dhaif ini sejak sekian lamanya menanti.

Rasanya sudah sekian lama memendam rasa rindu dendam ini. Jadi hendaknya rindu dendam ini menjadi satu pengabdian yang sungguh-sungguh tanpa menghiraukan siapa-siapa lagi. Rasanya kami berdua hanya akan menyerahkan rasa rindu ini semata-mata, bertumpu kepadaMu. Rasa rindu ini juga akan dihabiskan mengunjungi KekasihMu dengan sungguh-sungguh dan tekun. Sungguh tiada yang lain lagi, tiada rasa untuk apa-apa lagi, cuma memuji selawat dan salam buat junjungan besar Nabi saw, dengan beriktikaf dan beribadat di mesjid kekasihMu itu. Seakan-akan tidak cukup masa berada di bumi bertuah, bumi Madinah ini. Dengan rasa yang amat berat, dan dengan doa agar akan diberi peluang lagi mengunjungi KekasihMu Ya Allah, kami meninggalkan Madinah, dengan satu perasaan, bagai tidak puas bersama junjungan besar Nabi Mohammad saw, di Mesjid Kekasih Mu itu Ya Allah. Kami pulang dengan hati yang berat, untuk nantinya dapat datang lagi, bagi menziarahiMu wahai kekasih Allah, yang sentiasa dirindui adanya.

Selepas 4 hari di Madinah, kami pun dijemput menjadi tetamu Allah,  ke Makkah al Mukarramah. Alluhurobbiiii... tiada lagi perkataan yang dapat dikatakan selain bersyukur ke hadhratMu ya Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang. Engkau jemput kami ya Allah, kami menjadi tetamuMu ya Allah. Terimakah kami ya Allah, terimalah taubat kami ya Allah, ampunilah dosa kami ya Allah, ampunilah dosa kedua ibu bapa kami ya Allah, ampunilah dosa anak-anak kami ya Allah. Berilah kepada kami perkara-perkara yang menyenangkan hati kami daripada zuriat kami ya Allah. Berilah kebaikan di dunia kepada kami dan kebaikan di akhirat kepada kami ya Allah, ya rahman, ya aziz, ya jabbar. Amin ya robbal aalamin. Sesungguhnya 6 hari di Mekah amat berharga untuk kami yang sangat merinduiNya...... Mudah-mudahan akan tiba masanya nanti, kami akan dijemput lagi menjadi tetamuNya insya Allah...


No comments:

Post a Comment