Wednesday, February 4, 2015

CIRI INSAN TERPILIH SURAH ALFURQAN


KULIAH SUBUH
SURAH AL-FURQAN
AYAT 63  Maksudnya,
"Dan hamba Allah yang 'ibaadurrahman' (insan terpilih) ialah mereka yang berjalan di bumi dengan sopan santun, dan apabila orang-orang yang berkelakuan kurang adab, hadapkan kata-kata kepada mereka, mereka menjawab dengan perkataan yang selamat dari perkara yang tidak diingini."
 CIRI-CIRI INSAN TERPILIH:
1.  Rendah hati
Insan terpilih ini berjalan dengan tidak sombong walaupun siapa kita, kerana kita sedar kita hamba Allah, jadi kita jalan dengan penuh tawadhuk takut kepada Allah - Luqman pernah berpesan kepada anaknya bersederhanalah kamu dalam semua urusan dunia, termasuklah urusan mencari rezeki, pastikanlah dilakukan  dengan penuh batasan yang halal, kerana yang halal itu terang dan yang haram juga terang. Jadikanlah pedoman  apabila mencari rezeki eloklah kita berpegang kepada hadis dan al-Quran.
2.  Lemah lembut
Apabila berkata atau dalam sebarang pertuturan berkata yang baik-baik sahaja. Jika berlaku sebarang perselisihan faham dan pendangan, akan sentiasa memaafkan orang lain. Dalam banyak perkara insan jenis ini sentiasa menahan lisannya dan tidak cepat melatah, kerana dalam al-Quran banyak Allah sebut dan ditunjukkan bahawa orang yang menahan lisannya dimuliakan.
3.  Rajin sembahyang malam
Sesungguhnya orang yang rajin bertahajjud memang merupakan insan pilihan kerana bukanlah mudah untuk meninggalkan tempat tidur yang empuk untuk bertahajjud. Orang yang rajin bertahajjud akan sentiasa sihat dan kuat, dan dijanjikan dengan pelbagai ganjaran tidak ternilai oleh Allah.
4.  Jauhi api neraka - doa agar dijauhi daripada perkara yang boleh membawa kepada balasan api neraka
5.  Sederhana dalam berbelanja - untuk diri sendiri, keluarga, sahabat handai dan banyakkan bersedekah
6.  Tidak menyekutukan Allah
7.  Tidak melakukan pembunuhan - jiwa orang atau jiwa sendiri
8.  Tidak berzina - jauhi sungguh-sungguh fitnah wanita
9.  Tidak menjadi saksi palsu
10.  Tidak mengikut perbuatan yang tidak berfaedah - lalai tidak mengingati Allah
11.  Laksanakan semua perintah Allah dan jauhi perkara yang dilarang Allah
12.  Mendoakan keluarga dan semua orang


No comments:

Post a Comment