Wednesday, July 3, 2013

SUKAN TAHUNAN KE-46 2013


Hari ini hari meriah, dan hari yang dikira  hari bersejarah. Hari ini sejak 10 tahun yang lalu memang sangat dinantikan oleh guru dan murid. Hari ini selalunya ditanya siapa VIPnya, dan  siapa yang menutupnya pula. Cenderamata VIP siap? Jangan lupa drivernya! Cepat siap nanti tunggu VIP biar kita yang dulu. Buku pelawat jangan lupa bawa turun. Makanan biar semua guru dan staf dapat - tengah hari dan 'oleh-oleh' dibawa pulang.  Dan sebenarnya banyak lagi soalan-soalan yang di tanya kepada yang sepatutnya, supaya nanti  majlis tiada cacat celanya. Semuanya akan berdoa memohon kepada Allah diberikan cuaca yang baik, dan majlis yang sempurna adanya.

Sebenarnya persiapan untuk hari ini, bermula sejak seminggu lebih awal. Bahang hari sukan terasa dengan acara-acara pra- kejohanan - mengadakan pertandingan acara-acara akhir hinggalah upacara penyampaian hadiah kepada pelajar. Kemudian raptai perbarisan dibuat sebanyak dua kali, tiga hari sebelum hari kejohanan. Sehari sebelum semua guru dan murid sibuk dengan tugas  masing-masing. Pada hari sebenar,  Hari Kejohanan Olahraga ke-46, maka semuanya siap siaga dengan tugas dan tanggung jawab masing-masing. Semua nampak segak dan ceria, tak kira murid, guru atau pekerja. Semuanya menanti tibanya upacara bermula.

Sesungguhnya hari ini nanti akan menjadi kenang-kenangan  sampai bila-bila. Hari ini lambang kesungguhan guru-guru, dan lambang kesatuan seluruh warga. Sesungguhnya pada hari ini terpancar kecemerlangan semua yang bernama warga Bahiyah. Warga yang meletakkan kecemerlang di mana-mana dalam apa jua tugas yang dilaksana. Persiapan tempat, cantik, kemas dan rapi. Hadiah dan penerimaan hadiah tersusun dan sedap mata memandang. Juru acara suaranya lunak  dan mengasyikkan, tanpa sebarang silap dan alpa. Makanan sedap terhidang segak dan anggun. Perbarisan pelajar segak bergaya, tiada yang kelihatan tidak bermaya. Gimik perasmian setiap tahun ada kejutan, Acara guru memang menggembirakan dan amat bermakna terpahat dalam ingatan. Setiap acara berjalan ikut yang disusunkan. Persembahan pelajar juga tidak kurang mempamerkan kehebatan.

Alangkah, bersyukurnya, nanti semunya akan menjadi kenangan abadi yang bakal terpahat di hati. Selamat bersukan.


No comments:

Post a Comment