Tuesday, September 20, 2011

SURAH AN-NAMLU AYAT 4

Terjemahannya bermaksud......

'Sesungguhnya orang-orang yang tidak percaya kepada hari akhirat, Kami jadikan perbuatan-perbuatan buruk mereka kelihatan baik kepada mereka; oleh itu tinggallah mereka meraba-raba dalam kesusahan'

Isu-isu dalam kehidupan organisasi, semua pekerja orang Islam, muslimin dan muslimat, percaya kepada hari kiamat, tetapi kenapa masih suka kepada perkara-perkara buruk, cuba kita renungkan,

1. Tugas yang diamanahkan tidak dilaksanakan seperti yang sepatutnya, sebaliknya lebih banyak mencari alasan untuk menghalalkan sikap tidak bertangjawab mereka.
2. Janji dalam Aku Janji tidak ditunaikan, dan tidak langsung rasa bersalah atau rasa berdosa memungkiri janji-janji dan tidak ingat langsung akan janji-janji tersebut.
3. Menghasut orang dengan gembiranya, selalu dengan bangganya memberitahu rakan supaya tidak perlu buat kerja keras, supaya orang tidak akan mengamanahkan apa-apa tugas lain yang besar, jadi kerja lebih mudah dan senang.
4. Selalu komplen, merungut di belakang, bukan memberi teguran yang membina, atau buah fikiran yang bernas, atau nasihat yang membantu.
5. Tidak menggalakkan orang buat kebaikan/tidak suka kebaikan, baca quran, sembahyang jemaah, zikir, doa, patuh masa, ikut peraturan.

Banyak lagi contoh perkara-perkara buruk disukai dan kelihatan baik kepada kita manusia, adakah kita termasuk dalam golongan orang yang tidak percaya pada hari akhirat? Sama-samalah kita renungkan, semoga mendapat pertunjuk jalan yang benar dalam melaksanakan tanggung jawab yang diamanahkan.

No comments:

Post a Comment