Thursday, September 29, 2011

ANAK SIAPA


Banyak sudah laporan yang diberikan guru, semuanya meluahkan rasa tidak senang, rasa marah, kesal, dan juga kasihan. Rasa marah dan kesal sebab pelajar tak buat kerja sekolah, seperti yang diarahkan, tak datang sekolah seperti sepatutnya, tak hormat guru dan tidak menampakkan perubahan, walaupun sudah ditegur berkali-kali, diberi nasihat tak henti-henti, dan dibawa berbincang berulang kali. Semua itu menimbulkan rasa tidak senang guru kepadanya. Guru sebolehnya, mahukan semua pelajar, dalam apa keadaan sekali pun mencapai kecemerlangan dalam pelajaran. Untuk zaman yang penuh dengan cabaran meritokrasi, pelajar tidak ada pilihan melainkan mesti berjaya barulah dapat merebut sebarang pelauang yang ada. Tambahan pula budak melayu pilihan apa yang ada untuk mendapat semua peluang? Tidak lain pilihan yang terbaik ialah berjaya dalam pelajaran, barulah melayakkan budak melayu keluar dari jaringan kemiskinan.

Inilah yang dikesalkan. Budak ini, emaknya entah di mana setelah bercerai dengan bapanya seorang pramugara. Tinggallah dia dibesarkan nenek kerana bapanya terbang sentiasa, mencari sesuap nasi untuk keluarga. Dengan segala susah payah, datuk yang sudah tua terpaksa menguruskan dirinya yang sudah besar mencapai umur remaja. Kalau menguruskan makan minum dan urusan hidup seharian, tidaklah menjadi bebanan. Tapi ini terpaksa menguruskan orang bermasalah, orang yang membuat masalah, mencipta masalah dan merupakan sebahagian daripada masalah. Semuanya kerana tidak dapat menerima masalah. Semuanya kerana tidak mengambil langkah bijak menangani masalah. Kalau kita renung Nabi Mohamad, saw, anak yatim piatu, dibesarkan oleh nenek dan bapa saudara, telah diangakat darjatNya menjadi rasul.

Sepatutnya kalaulah dia mengambil iktibar kisah Nabi, sedar tentang kemelut hidup yang melanda, maka dengan sedikit perhatian yang diberi guru, kalaulah dia boleh sedikit sabar, tidak emosional dan redha, maka dia boleh cuba memberi sedikit perhatian kepada pelajaran, sudah tentu dia boleh juga mencapai kejayaan cemerlang, yang nanti boleh membantu dia untuk hidup lebih baik daripada sekarang. Semoga dia mendapat hidayah ..........

No comments:

Post a Comment