Saturday, December 25, 2010

SUDAH SAMPAI MASANYA


Yang hidup tiba masanya akan dijemput pulang. Terasa bagai mimpi abah sudah tiada lagi. Segalanya sangat pantas. Pukul tiga petang dimasukkan ke wad ICU, dia diserang stroke buat kali kedua. Sungguh memilukan, dengan tiba-tiba kakinya tidak dapat bergerak lagi. Bantuan kecemasan yang diberikan membantu pernafasannya cuma. Doktor kata berlaku internal bleeding yang banyak.

'Kita confirm dengan MRI. We're very sorry, we can only give medication just to maintain the situation'. Aku sangat sedih. Aku sangat sedar abah sudah tidak dapat diselamatkan lagi.

Aku sedar abah akan dijemput pergi mengadapap Yang Maha Esa. Sedihnya... sedihnya... dia akan meninggalkan aku. Aku akan kehilangan seorang insan yang sangat istimewa dan seorang insan yang sangat bemakna dalam hidupku. Tiada lagi abah yang dengan sabar membesarkan dan mendidik dengan penuh kasih sayang. Tiada apa lagi yang boleh aku lakukan. Aku mesti sabar dan redha. Seperti abah dia memang selalu sabar dalam apa keadaan pun. Dia memang sangat sabar dan tidak suka kelam kabut. Jadi di saat-saat terakhirnya aku mestilah juga menahan sabar, sabar dan redha.

Tidak dapat kutahan air mata, tidak dapat kutahan perasaan hiba. Tapi air mata, tidak berdaya mengubah apa-apa. Masa yang sangat berharga itu kami habiskan di sisinya. Kami tahu bila-bila saja masanya akan tiba. Demikianlah ketentuan Tuhan sampai jua akhirnya. Aku sangat tidak berdaya. Hilanglah seorang insan yang sangat kukasihi. Tiada lagi tempat bermanja, tiada lagi insan yang dipanggil abah, tiada lagi, tiada lagi...... tak tertahan hibanya hati, sayunya hati. Maha suci Tuhan yang maha pengasih lagi maha mengetahui..... sesungguhnya dia telah pergi meninggalkan kami ( 7. 12. 2010 / 1 Muharram 1434 : jam 8.10 malam).

Ya Allah ampunilah segala dosanya dan semoga rohnya dicucuri rahmatMu, amin Ya Allah

No comments:

Post a Comment