Wednesday, December 1, 2010

CANAL BUS TOUR (1) - KAPAL VOC


Awal pagi lagi kami sudah berada di terminal untuk canal bus tour sekitar Asmsterdam.




Selepas membeli one-day ticket, k
ami boleh naik bot, dan turun di mana-mana stesen yang kami pilih untuk melihat-lihat. Destinasi pertama kami, untuk melihat Maritime Museum di dock yard. Papa sangat teruja untuk melihat kapal VOC itu, yang telah ke Asia Tenggara dulu, dan menjajajah kita. Sampai di stesen kami turun, berjalan dalam cuaca mendung , sejuk dan nyaman. Angin bertiup dengan sungguh kencang tanda hari nak hujan. Lebih kurang 10 minit berjalan kami sampai di tepi kapal VOC, yang mempunyai sejarah yang tersendiri, bernama Amsterdam. Papa beli 2 ticket saja, sebab mama tak mau ikut naik kapal.




Selepas papa dan along naik kapal, mama melihat-lihat di sekitar kedai souvenir. Kedai itu s ebenarnya menjual barangan cenderamata yang pelbagai untuk Pusat Sains Nemo. Banyaklah permainan-permainan yang berasaskan prinsip sains dan mencabar minda yang sangat menarik. Pengunjung semuanya sangat seronok membeli untuk anak-anak kerana permainannya memang amat sesuai dengan kanak-kanak pun. Emak bapa pun memang sangat suka membeli dengan harapan anak-anak akan dapat dibentuk minda dan pemikiran, sehingga mereka pun akan menjadi anak yang pandai seperti saintis yang hebat dan terkenal.

Lama juga di kedai souvenir, setelah sudah meninjau-ninjau apa yang patut, aku berehat-rehat di Coffee shoppe, menikmati aroma kopi dan juga kesegaran kopi panas di dock yard. Ramai sungguh orang menjamu selera, makan tengah hari bersama keluarga di situ. Barangkali selepas puas berjalan-jalan di kapal VOC atau di Nemo Science Centre, sudah tentulah mereka lapar, tambah lagi jam sudah lebih pukul 12 tengah hari. Bau spaghetti orang di sebelah meja, memang sangat menjadikan aku lapar, tapi restoran ini tidak halal, jadi minum kopi dengan sandwic yang dibawa dari hotel, telah dapat mententeramkan perut yang sudah mula menyanyi lagu sedih, sementara menunggu-nunggu papa dan along menikmati dan merasai suasana pelayaran orang-orang Benggali Putih Belanda menjajah Nusantara. Papa dan along pun makan yang sama bila mereka selesai melihat kapal Belanda itu. Lepas itu kami berjalan balik ke stesen canal bas, tak jauh dari situ, untuk ke destinasi kedua.


No comments:

Post a Comment