Friday, December 8, 2023

ISTANA LIMA LARAS

 

Day 3
3 Disember 2023 
Batu Bara Ke Istana Lima Laras 

Selepas sarapan kami bergerak meninggalkan Singapore City Hotel  menuju ke Istana Lima Laras. Kami telah melalui jalan-jalan kampung yang sempit dan bengkang bengkok untuk sampai ke istana. Istana  Lima Laras adalah salah sebuah istana kerajaan Melayu pesisir yang berada di Kabupaten Batu Bara, provinsi Sumatera Utara. Ia terletak di kawasan perkampungan nelayan, dibangunkan oleh Datuk Muhamad Yuda Raja kerajaan Lima Laras. 

Bangunan istana tersergam indah terdiri dari tiga tingkat, pernah menjadi tempat tinggal  keluarga diraja  Batu Bara itu. Namun keluarga itu telah diarah supaya mengosongkan dan meninggalkannya oleh pihak Belanda. Sehingga sekarang pada saat ini ia menjadi terbiar, usang, mereput dan menunggu masa rebah.

Kami disambut oleh cucu Raja yang menjadi penjaga istana itu sekian lama. Meramaikan sambutan rombongan kami ialah Pengerusi HIKABARA (Himpunan Keluarga Besar Batu Bara). Turut serta bersama kami ialah Pengerusi HIKABARA Jakarta. Kami amat bersyukur Pengerusi dan ahli-ahlinya dalam 20 orang, sungguh berbesar hati menunggu dan meraikan kami.  Kami mendengar taklimat sejarah keluarga dan sejarah istana. Rupanya waris-waris Raja bersama HIKABARA sedang mencari dana untuk membaik-pulih istana yang agak besar kos pembiayaannya. Kami doakan semoga hasrat besar itu tercapai supaya dapat melestarikan tinggalan bersejarah itu.

Selepas itu untuk memenuhi waktu ahli rombongan dibawa  menjamu mata dengan hasil kerja tangan orang tempatan Batu Bara iaitu kain songket tenun tangan. Ramai juga yang mengambil kesempatan membeli songket dan tengkolok buat kenang-kenangan pulang. 

Sudah lewat tengah hari, kami di bawa ke Restoren 100 untuk jamuan tengah hari. Selepas makan berlansung ucara sambutan yang diserikan dengan ucapan Pengerusi HIKABARA, dan Pengerusi PSMCK. Selanjutnya diikuti dengan sesi pertukaran cenderamata kepada kedua-dua organisasi. 

Meninggalkan Restoren itu dengan penuh kenangan kami bergerak menuju ke Medan. Niat di hati semua berangan-angan untuk shopping. Semua menyepi melayan fikiran dalam keletihan. Kami singgah di RnR untuk solat jamak takkhir zohor asar, di situ ada masjid yang agak besar. Meneruskan perjalanan di lebuh raya yang luas itu, keretanya pun banyak, hujan mula mencurah-curah. Semua berdoa agar hujan reda, namun ketentuan Allah hujan lebat berpanjangan. Jalan mula sesak dan bergerak perlahan dan hari semakin gelap, maka hasrat untuk shopping tinggal hasrat semata-mata. Semua kelihatan agak kecewa. Akhirnya hari dah malam kami terus dibawa untuk dinner di kedai Padang Resotran Sobat lagi.

Mengakhiri hari kami, kami checkin di Fave Hotel Medan untuk berehat. Semua sangat letih melalui perjalanan yang jauh sehari suntuk. Semoga dapat berehat memulihkan tenaga untuk perjalanan keesokan hari ke Universit Negeri Medan pula. InsyaAllah semoga Allah permudahkan segala urusan kami esok, Ya Allah bantu kami semog segala urusan lancar dan bermanfaat.


No comments:

Post a Comment