Monday, April 6, 2020

QURAN TIME MUSAADAH COVID 19 (1)


Lukisan Gambar Hayyan, Di Musim Covid 19 tok wan melukis gambar kembali gambar cucu-cucu

Ya Allah di pagi yang nyaman ini ku panjatkan syukur ke hadhrat Mu. Ya Allah Ya Rahman Ya Rahiim Ya Zaljalaa liwalikraam. Ya Allah, sesungguhnya  Engkau menjadikan segalanya di muka bumi ciptaan Mu ini berpasang-pasang. Engkau ciptakan langit dan Engkau ciptakan bumi. Diciptakan olehMu bulan dan juga matahari, siang dan malam, lelaki dan perermpuan, api dan air, hidup dan mati, juga qadha dan qadar manusia seluruhnya. Sesungguhnya segalanya berada dalam ilmu dan aturanMu yang maha halus lagi maha bijaksana, Ya Allah yang maha pengasih lagi maha mengasihani. Ya Allah kami amat sedar dan kami amat yakin, 'sesungguhnya tiada daya upaya kami untuk berbuat kejahatan melainkan dengan keizinan Mu dan tiada daya upaya kami untuk berbuat kebaikan melainkan dengan keizinanMu jua ya Allah'. Oleh itu ya Allah kami pohon ampun ya Allah, sesungguhnya kami ini tergolong daripada orang-orang  yang zalim,

Rupanya Tok Wan dah lukis gambar Hannah, dia lupa bila Hannah komplen dia tiada ada gambar lukisan
Dengan kesedaran itu kami redha dengan ketentuanMu Ya Allah, menurunkan Covid 19 ke seluruh alam maya ini, kepada seluruh manusia di alam maya tidak terkecuali bangsa dan keturunan, negara kecil atau besar, maju atau mundur, kulit putih atau hitam, semuanya terkena serangan virus pembawa maut ini, termasuklah negara Malaysia tercinta ini. Nampaknya semua penduduk dunia tidak berupaya berbuat apa-apa lagi melainkan hanya dapat berserah dan mengingatMu, bertawakkal kepadaMu dan bermohon hanya kepadaMu.

Oleh itu di Malaysia ini dalam usaha menangani covid 19, maka media massa turut berperanan besar membantu rakyat mengisi masa dalam menjalani Program Kawalan Pergerakan PKP.. Untuk mengawal virus merebak kerajaan mengenakan PKP bermula 18 Mac hingga 31 Mac 2020, dan kemudian melanjutkannya 1 April hingga 14 April 2020. Dalam jangka masa satu bulan ini maka TV Al-Hijrah mengadakan siaran QURAN TIME setiap hari pada jam 12.00 hingga 1 tengah hari. Diharapkan dengan mengalunkan bacaan ayat suci Al-Quran dan bertadabbur serta mengambil iktibar daripada pesanan Allah ini, akan dapat membantu manusia seluruhnya mendekatkan diri dengan Allah Azzawajal.


Sesungguhnya QURAN TIME telah memilih surah-surah pilihan yang sering dibaca oleh kita semua. Bermula dengan surah  Al-Fatihah, Al-Rahman, Yaasin, Al-Kahfi, Yusuf dan Al-Waqiah. Melalui ummul kitah Al-Fatihah, Allah memberitahu kita Dia Allah Pencipta, yang maha berkuasa lagi maha pengasih. Dan kita manusia adalah hambanya. Maka kita tertakluk atas kekuasaanNya, yang menentukan segalanya. Kita tiada pilihan melainkan menerima ketentuan itu dalam bersyukur dan bermohonlah akan rahmatNya dalam apa jua ketentuanNya. 

Sementara dalam surah Al-Rahman Allah menunjukkan kepada kita nikmat-nikmat yang Allah sediakan kepada kita. Namun berapa ramai antara kita yang benar-benar bersyukur kepada kurniaanNya itu?. Manusia memang selalu melupakan nikmat yang Allah berikan. Namun manusia akan sentiasa berkeluh kesah dengan qadha dan qadar Tuhan, yang Allah tetapkan kepada kita. Semoga Allah menjadikan kita orang yang sentiasa redha dan bersyukur dalam apa jua keadaan, kerana semua ketetapan Allah itu, itulah yang terbaik aturanNya kepada manusia semesta Alam.

Ya Allah jadikan kami orang-orang yang sentiasa bersyukur dengan ketentuan Mu, kami menjalankan PKP dengan redha atas perintah pemimpin-pemimpin yang Engkau tentukan ya Allah. Ya Allah mudah-mudahan Engkau beri kesabaran kepada Doktor-Doktor, Jururawat dan Petugas hospital, serta pegawai-Pegawai Di Kementerian Kesihatan dan Frontliners lain  yang bertugas di  lapangan masing-masing. Mereka mendedahkan diri mereka kepada wabak berhahaya ini, tapi mereka ikhlas bekerja demi bangsa dan negara. Berikan ganjaran yang sewajarnya di sisiMu ya Allah. Hanya Engkau yang mengetahui segalanya lindungi mereka dan rahmatilah mereka ya Allah ya Rahman ya Rahiimm. Aaamin ya Robbal aalamiiin.





No comments:

Post a Comment