Thursday, November 24, 2016

BUAT PELAJAR-PELAJARKU DI DATO SAGOR LANGKAP


Aku amat bersyukur dengan perkembangan teknologi, dunia menjadi semakin 'kecil'. Yang jauh tak dapat berhubung dan terputus hubungan dapat dihubungkan kembali. Yang hanya wujud dalam kenangan dapat dilihat kembali di alam maya. Yang menjadi sangat nostalgik dapat dijelmakan dan terasa keberadaannya sehingga dapat dilihat boleh dikatakan saban hari. Begitulah yang terjadi dan telah ditakdirkan pada diriku. Sejak meninggalkan daerah Langkap, semua kenangan pahit manis  sentiasa bermain di fikiran. Ia tidak pernah  sedikitpun menjadi pudar. Seringkali ia dijadikan cerita lisan buat memberi semangat, pabila sesuai keadaannya. Seringkali ia diceritakan bila terkenang saat yang silam yang telah lama ditinggalkan. Pendek kata cerita-cerita di Langkap tempat aku mula mengajar itu tetap segar dalam ingatan sehinggalah aku sudah meninggalkan dunia pendidikan. Pernah juga sekali dalam hidupku selepas keluar dari daerah bersejarah itu, aku menjenguk Langkap untuk merasai kembali saat-saat yang pernah kulalui di sana.

Dulu-dulu  dalam tahun 1980an, dapat mengajar buat pertama kalinya di Langkap, dirasakan amat jauh sekali dari kampung halamanku. Apa tidaknya perhubungan pada waktu itu cuma dengan surat sahaja. Jadi bila ada hal-hal yang sangat penting yang memerlukan tindakan segera, maka surat registerlah yang terpaksa menjadi pilihan. Ia menjadi alat perhubungan yang paling pantas masa itu. Waktu itu telefon bukanlah suatu perkara yang biasa, ia hanya ada satu-satunya di sesebuah pekan  iaitu telefon awam yang dikenali sebagai pondok telefon. Jadi tidak bolehlah kita menghubungi sesiapa di kampung kerana tiada satu pondok telefon pun  di kampug.

Selepas dua tahun mengajar di Langkap, sejak tahun 1981 hingga1982, kemudiannya aku kembali ke kampung halaman di Kedah. Kenangan di Langkap tersusun indah dalam lipatan sejarah hidupku. Sarat sungguh kenangan silam yang dibawa balik dari sana. Banyak sungguh cerita tentang Pengetua dan rakan-rakan guru serta staff sokongan sehinggalah kepada Pak Itam Dan Yap penjaga kantin. Tidak dikira lagi dengan kisah anak-anak murid sulungku yang belajar di tingkatan 4 dan tingkatan 5 pada tahun-tahun itu. Mengajar mereka sungguh merupakan satu cabaran yang amat besar. Cabaran menjadikan mereka dapat digilap potensi masing-masing agar dapat keluar daripada jaringan sosial yang mencengkam. Amat dirasakan pada waktu itu mereka perlu keluar dari kepompong, dan jalannya tidak lain, melalui pendidikan di sekolah, sama ada yang formal atau yang tidak. Jadi aku telah pun mencubanya, walau sekejap cuma.

Dan kini aku amat berterima kasih kepada anak-anak murid yang menjalinkan semula hubungan silaturrahmi yang telah sekian lama terputus. Terima kasih DSU Johari, yang mencetuskan permulaan terbukanya ruang lingkup yang telah lama tertutup. Terima kasih yang lain-lainnya Nazir, Poniti Ruwiyo, Mohd Nadri, Abu Hanipah, Masamah Mokri, Faizul Penasor, Rozita, Salbani, Rosli Sardi, Maznan, Hamisah, Suhaimee, Mustafa dan banyak lagi. Saya pohon maaf kepada yang lain yang tidak disebutkan namanya di sini. Faktor usia menjadikan saya tidak mampu berbuat demikian. Tapi saya masih ingat muka-muka kalian sehingga kini, sejak tarikh saya meninggalkan Langkap, Telah terbukti semua potensi telah tergilap, daya kepimpinan telah tercungkil, kemahiran unggul telah terserlah dan yang paling penting semua anda telah memiliki jati diri unggul sehingga melantunkan anda keluar dari jaringan sosial asal, membina jaringan sosial yang jauh lebih baik dari keluarga anda sendiri di kampung. Syabas saya sungguh berbanggan melihatnya. Bila sesekali kalian pm saya, saya memang ingat dengan jelas muk-muka anda semua semasa muda remaja. Terima kasih kepada  yang selalu saja pm saya, kadang-kadang mengucapkan salam, menyampaikan ucapan  dan paling tidak pun bertanyakan  khabar. Terima kasih juga yang upload gambar kenangan lama saya di Dato Sagor, sungguh nostalgik.

Saya amat bersyukur dapat melihat kalian semuanya berjaya dalam bidang masing-masing. Walaupun cuma di alam maya tapi dapat juga saya kongsikan, dan turut sama merasai kehidupan kalian yang masih segar dalam ingatan, yang telah mewarnai dan memeriahkan hidup saya, serta banyak memberikan pengajaran, pengalaman, ilmu dan keinsafan yang amat bermakna suatu masa dahulu hingga sekarang. Saya amat bersyukur kalian semua telah semuanya berkeluarga dan dapat dilihat semuanya amat bahagia dan menjadi orang yang bersyukur dengan segala yang dianugerahkan Allah. Syabas dan tahniah untuk semua. Saya amat teruja kalau suatu hari nanti saya dapat berjumpa dengan kalian semua, insyaAllah. 

No comments:

Post a Comment