Saturday, August 6, 2016

FISIOTERAPHY VS MENGURUT


Selepas masuk  tiga minggu emak terlantar di rumah, dalam bulan Ramadhan yang mulia, kami mula aturkan seorang fisioteraphist untuk membantu emak supaya dapat melancarkan perjalanan darah, dan membantu memulihkan anggotanya selepas sekian lama tidak dapat menggerakkan kaki dan tangan kirinya. Amat bertuahlah kami kerana telah diaturkan fisioteraphist dapat datang ke rumah mengikut pakaj yang diperetujui. Satu pakej sebanyak lima kali  diaturkan dalam masa dua minggu. Selang dua tiga hari yang telah ditetapkan, Khairul fisioteraphist itu hadir ke rumah tepat pada masanya, seperti yang telah ditetapkan. Fasa pertama, semuanya berjalan lancar. Semua pergerakan yang telah diaturkan, dapat dibuat oleh emak dengan bantuan Khairul. Boleh dikatakan pada setiap temujanji, dapat dilaksanakan aktiviti-aktiviti yang telah direncanakan itu. Kami rasa lega melihat perkembangan emak, macam ada sedikit harapan untuk emak dapat pulih kembali.

Masa pun terus berlalu. Seterusnya masuk fasa kedua untuk meneruskan fisio. Aktiviti fisio kami selangselikan dengan proses mengurut secara traditional. Berbanding fisio, mengurut lebih disenangi oleh emak. Dia rasa lebih selesa, bila diurut kerana semasa mengurut, kita terasa seperti dibelai-belai. Tapi sebenarnya mengurut ini kurang sangat memberi kesan kepada pemulihan anggota yang telah lumpuh itu. Oleh kerana itu, bila Khairul datang semula untuk meneruskan fisio, emak sudah mula menolak.  Dia marah-marahkan Khairul kerana pergerakan kaki dan tangan yang dibuat menyakitkan dia. "Kita berubat nak bagi tak sakit, ini mai berubat bagi kita sakit. Tak mau dah sakit-sakit ni, sudahlah, berhentilah, bagi emak relek sikit. Tak sakit baru rasa lega sikit. 

Kami sungguh susah hati dia tak mau bagi kerjasama kepada Khairul. Tapi kami semua sedar, semua tindakannya itu tidak lain kerana fikirannya, sudah tidak seperti sedia kala, sekejap normal sekejap kurang normal. Maka usaha fisio fasa dua dikira kurang berjaya kerana emak tidak mahu lagi ikut pergerakan yang diaturkan untuknya. Maka yang kami teruskan ialah mengurut untuk bagi dia terasa sedikit dibantu dan mengurangkan sakit-sakit serta lenguh-lenguh badan yang sudah lama tidak bergerak terutama kaki dan tangan sebelah kiri.  

 Dalam diam kami berdoa supaya emak mendapat semangat, dan diberikan kekuatan. Ya Allah sesungguhnya menjadikan yang sukar itu mudah amat mudah bagi Mu. Bantulah emak kami ya Allah, ya Rahman, ya Rahim,  supaya dia dapat sembuh dari penyakitnya ini

No comments:

Post a Comment