Sunday, August 7, 2016

DILUSI


Ingin dikongsikan cerita-certia yang sering disebut-sebut oleh emak sepanjang dia terbaring di katilnya. Dengan sabar aku menadah telinga dan mengiyakan mana yang perlu. Kadang-kadang ada saja cerita yang berulan-ulang kali disampaikan. Aku dengar saja kerana dia tidak ingat apa yang diceritakan saban hari. Kadang-kadang dia menceritakan hal-hal yang tidak pernah dilakukannya pada saat ini. Kadang-kadang dia menceritakan perkara-perkara yang sudah lama dibuatnya, atau cerita-ceriya yang ingin dilakukannya tapi tidak pernah menjadi realiti. Antara cerita-ceritanya:

1. Nanti beli ikan kita buat gulai, lama dah kita tak buat kenduri di rumah kita. Suruh abang panggil kawan-kawan abah untuk makan kenduri dan buat tahlil lepas Jumat ni ya.
2. Bila emak dah lega sakit nanti kita buat kenduri, beli pulut buat pulut kuning, kita makan dengan ayam goreng panas-panas. 
3. Jangan risau emak tak berjalan, nanti mak balik rumah mak ni, mak jalanlah pagi-pagi tiap-tiap hari.
4. Jom emak nak balik rumah emak dah, malam ni mak tidur dengan tok Liah pula, lama dah tinggal rumah. Nanti kita balik kita beli 'torchligt' senang nak suluh-suluh.
5. Buah-buah banyak kat rumah kita, rasanya buah cempedak berpuluh biji tu, selalu banyak buahnya tiap-tiap tahun, buah rambutan pun entah dah masak jenuh kita makan.
6. Emak nak pi ke bilik air, mai angkat mak, nak turun pi ke bilik air.
7. Emak panggil sapa pun tak mai, awat adik tak mai tolong caq ni, dia pi mana?
8. Emak nak pi tidur di bilik atas, nanti hampa nak tidur hampa tak selesa emak busuk hancing dok sini.
9. Ada orang nak mai rumah kita nanti buat airlah jamu depa apa yang ada, orang tak pernah mai rumah kita.
10. Tak pa mak balik rumah, emak boleh buat sendiri semua, tak payah nak kacau sapa-sapa, bukan tak pernah buat, mudah ja semua tu.
11. Kenapa tak panggil anak cucu balik mai, depa kenalah tolong mak, sikit sebanyak apa mak ada mak bagi kat depa juga, awat depa tak ingat kat mak ka?
12. Awat tak panggil anak-anak menakan mai tolong, depa tu tak ajak ja, kalau panggil depa mai tolong mak.
13.Awat sakit sangat kaki tu, kata dok boh minyak ja, pasai apa sakit sangat, jangan dok honggak dia tak tahan sakit, tak mau dah sakit-sakit. Orang berubat nak hilang sakit bukan nak bagi sakit. Sakit-sakit baik tak payah, cemuih dak sakit-sakit ni.
14. Mai quran kecik mak nak baca, boleh juga peringat-peringat, nanti balik rumah mak nak baca hari-hari, tok dengan abah bukan ada sapa nak baca kat depa, kesian, mak ja yang dok baca kat depa.
15. Kunci rumah pun tak dak, payah nak masuk rumah macam mana?

Itulah antara cerita-cerita emak yang diulang-ulangnya setiap hari. Apa yang tidak mampu dilakukannya itu barangkali dilusinya. Kita pun kurang tahu dunia orang yang mengalami kesakitan yang memanjang. Semoga Allah memberikan yang terbaik untuknya, kerana Allah hanya memberikan sesuatu hanya kepada orang-orang yang selayaknya sahaja. Ya Allah permudahkanlah segala urusan kami, terimalah amalan kami dan redhalah kepada kami yang dhaif ini. Bantulah kami ya Allah supaya kami sentiasa dapat menyebut namaMu, bersyukur kepadaMu, dan memperbanyakkan ibadat kepadaMu, amiin ya Robbal aalamiin.
 

No comments:

Post a Comment