Friday, October 20, 2023

ISTANBUL, ABU DHABI TO KUALA LUMPUR

Day 11 - Day 12
5 Disember 2022 & 6 Disember

Kami turun sarapan pagi siap sedia membawa beg, bersedia untuk bertolak ke airpot untuk penerbangan pulang ke tanah air. Lama sudah meninggalkan rumah, terasa amatlah rindu, wajah emak mula terbayang. Kasihan dia tak tau bagaimana perasaannya sebab dia sudah tidak dapat lagi berbicara seperti dia masa lalu, masa dia masih sihat. Lintasan wajah emak terhenti sekejap bila Along, Hajar dan Ali juga turun awal, untuk bersarapan sebelum berangkat pulang. Lepas menikmati minuman pagi dan mengambil sedikit sarapan kami bertolah ke airport dengan ven yang telah ditempah awal-awal oleh Hajar.

Bagasi kami semuanya tidak melebihi 30 kilo setiap seorang. Di ruang lobby telah ada penimbang siap-siap untuk tetamu hotel boleh menyemak jumlah timbangan masing-masing, supaya tidak terlebih timbangan, yang boleh menyusahkan, kerana terpaksa membayar lebihan bagasi. Bag kami semua dibawa pemandu ven dan kami terus bergerak, bila semua sudah menaiki ven.

Bismillahi tawakkal tualallah.... dengan nama Allah yang maha pengasih kami memulakan penerbangan. Di airport tadi kami masih sempat membeli-belah lagi, haish itulah jika masih berkesempatan gunakan saja, kerana entah bila kami akan datang lagi. Menaiki pesawat, di sebelah kami seorang rakyat Palestin, tapi dia kelihatan letih dan mahu bersendiri, jadi kami buat hal masing-masing. Penerbangan ke Abu Dhabi lancar, makanan pun sedap, terasa sekejap saja kami sudah tiba ke destinasi. Itulah Etihad perkhidmatan yang mendapat pengiktirafan the Best Award.

Transit di Abu Dhabi kami solat Jamak Asar Zohor, ramai sungguh rakyat Malaysia yang bakal terbang bersama kami, dari pelbagai destinasi. Kami sempat minum-minum kerana masih ada masa berbaki. Termenung sejenak melihat sungguh ramai orang Malaysia keluar melancong. Ada yang baru balik dari negara Balkan, balik dari mengerjakan umrah, dan dari Turki seperti kami, juga dari Arab dan macam-macam. Dulu kalau melancong ramai orang luar yang terbang ke Malaysia dalam perjalanan pulang kami. Kini kelihatan orang Malaysia sudah berubah pandangan, banyak berjalan luas pandangan. Namun ramai yang menyebut rakyat sekarang banyak yang susah, tapi kalau begini keadaanynya tentulah juga ramai  rakyat yang senang.

Sambil menunggu waktu solat kami sempat layan quransambil berehat-rehat. Kami solat jamak maghrib Isyak di atas kapal terbang. Dan akhir sekali solat subuh sebelum tiba di KLIA.

Day 12
6 Disember 2022

Kami rasa sungguh seronok dan bersyukur apabila kami mendengar pengumuman kapal terbang akan mendarat sekejap lagi di KLIA Malaysia. Alhamdulillah sampai sudah ke tanah air sendiri. Hujan emas di negeri orang hujan batu di negeri sendiri, masih tetap mencintai negeri sendiri.

Urusan bagasi dan Imigresen tidak lama sungguh lancar. Kemudian kami makan dulu di kafeteria, lapar dan rindukan masakan Malaysia sejak beberapa hari yang lalu. Sedapnya makan mee kari, roti canai dan nasi. Kata orang kenyang perut suka hati, jadi dengan hati yang lapang kami mencari teksi untuk terus pulang ke rumah. Kami ambil 2 grab sebab bagasi kami banyak 5 bag besar dan 5 hand luggage,  masing-masing membawa seorang satu beg.

Sampai di rumah along kami berehat sebab kami akan terus balik ke Kedah esoknya, dan along dan Hajar pun akan terus kerja. Sabil berehat alang dan Syazli anak beranak sampai. Sina dan Suri seronok boleh main dengan tok wan dan tok. Tak mau bergerak bile diajak balik. Dipujuk-pujuk tok wan, akhirnya mengalah dan bersetuju bergerak pulang. Esoknya alang hantar kami ke airport dan kami terus balik ke rumah alhamdulillah.