Friday, October 20, 2023

ISTANBUL LAST DAY BLACK TULIP

Day 10
4 Disember  2022

Pagi di Istanbul buat kali keduanya selepas beberapa hari meninggalkannya ke Bursa, Capadocia, Erceyes, Kussadasi dan Ephesus, kami santai-santai di coffee-house berdua-duaan  meraikan hari ulang tahun perkahwinan kami yang ke-40 tahun (3 Disember 1982). Alhamdulillah syukur dengan nikmatNya, bercuti kali ini amat bermakna kepada kami berlima. Kali terakhir kami bercuti dengan along (cuma bertiga) semasa kami ke Liverpool untuk meraikan hari Konvocation along di University of Liverpool.  Kami banyak mengahabiskan masa sekitar bandar tepi laut itu. Pergi ke Dock,  jalan-jalan ke tesco dan makan-makan sekitar Liverpool, pergi melawat pasar pagi di St Helen melihat barang-barang antik yang melambak-lambak, sempat juga ke London jalan-jalan di sana dan akhirnya terbang juga ke Amsterdam sebagai satu hadiah selepas along berjaya tamat belajar dengan susah payahnya. Semua itu terbayang dalam fikiran, tapi di pagi ini terasa amat bersyukur ya Allah, kerana dalam kesibukan masing-masing kami dapat juga meluangkan masa, bercuti bersama-sama seperti dulu-dulu. Nikmat mana lagi yang kami dustakan. Alhamdulillah syukur ya Allah.

Sedang melayan kopi panas dan roti-roti yang sedap-sedap pelbagai rasa dan bentuk, pelbagai salad buah teen, dan buah-buahan segar yang lain, along tiga beranak pun turun join kami untuk sarapan. Papa ambil keputusan untuk rehat-rehat kat hotel sebab rasa tak sedap badan, macam nak demam, barangkali kerana tak cukup rehat, berjalan seharian setiap hari dah seminggu. Coffe-house di Tulip Hotel ruangnya tidaklah besar, rasa macam ruang tamu rumah kita yang terpisah-pisah. namun muat ramai juga tetamu yang bersarapan pagi itu. macam-macam pelancong yang tinggal di situ. Ada satu lagi keluarga melayu yang sambil makan tersenyum dan menyapa kami. Mereka pun datang ke Turki buat trip sendiri seperti kami. Ramai juga orang Arab dan ada juga orang Inggeris mereka nampak bersarapan dengan cukup berselera, maklumlah di luar musim luruh sangatlah terasa sejuk di Turki ini.

Lepas sarapan kami meninggalkan papa berehat, kami berjalan-jalan ke Spice Bazaar hinggalah ke selat Bhosperus. Kiri kanan jalan macam-macam kedai jual baju, jual cenderamata, jual beg, jual makanan seperti roti, piza, kebab dan mcam-macam lagi termasuklah buah-buahan. Memang banyak street food di sepanjang jalan, nampak sedap dan menyelerakan, nanti dalam perjalanan balik akan kami beli untuk dirasa.

Kami masuk ke sebuah butik jubah yang menarik perhatian kami, harganya pun berpatutan. Dapatlah juga kami buat cenderamata untuk dibawa balik kerana ssesuai fesyen dan harganya. Hajar pun beli untuk cendermata kepada mak, anti dan sepupunya sorang sepasang, sebab dah terjumpa yang berkenan di mata.

Dah hampir tengah hari kami berjalan balik. Sempat beli makan ala kadarnya untuk makan tengah hari dan makan malam sekali, sebab terasa malas nak turun lagi kalau papa rasa tak sihat. Petang kami berehat dan bersiap-siap bag. Along tiga beranak, turun lagi ke kedai membeli apa yang masih teringat dan teringin.

Malam along tiga beranak pergi makan di kedai steak, kami dah tak larat cuma turun berjalan-jalan menikmati suasana malam di new town Istanbul sekitar hotel. Ramai pelawat membeli belah, minum-minum kopi dan menikmati manisan yang terkenal di kedai-kedai berkonsep yang berwarna warni. Kami jalan-jalan cuci mata menikmati suasana dingin malam dan melihat-lihat keindahan bandar bari Istanbul yang bakal kami tinggalkan esok pagi. Dah penat jalan kami balik ke bilik untuk bersiap-siap beg sselepas itu berehat untuk bangun awal untuk peerjalan di hari terakhir di bumi Turki yang akan kami tinggalkan esok.

Alhamdulillah Allah permudahkan segala urusan dan perjalan kami sepanjag kembara di bumi anbiya itu. Subhanallah maha suci Allah.