Sunday, May 8, 2022

BIBIK OH BIBIK

 

Sebelum raya tahun lepas Mei 2011, dalam bulan puasa aku mengambil bibik baru untuk membantu menjaga emak yang dah lama terlantar sejak 2006 lagi. Aku bayar Rm 7000 untuk mendapat bibik dari ejen. Memang amat perit, mahalnya, tapi aku terpaksa kerana mak perlu seorang pembantu yang menguruskan penjagaannya setiap hari. Kononnya dia pandai jaga orang tua sakit dan mau duduk lama. Oklah aku setuju dengan harapan dia akan duduk lamalah barulah bayaran yang tinggi itu balik modal. Kalau dia duduk setahun bermakna aku bayar Rm 580 sebulan. Gaji bibik mesti bayar Rm 1300 bersih. Makan, api, air semua aku tanggung, anggaran Rm 400. Jadi kalau dihitung gaji bibik ni   jumlahnya lebih kurang RM 2280 sebulan (580+1300+400). Aku  sangat-sangat  tidak berpuas hati.  Tapi aku tidak ada pilihan. Kalaulah ada orang kita yang bekerja alangkah baiknya tapi, puas dicari memang takada orang yang mau menjadi orang gaji, tambahan lagi menjaga orang tua sakit terlantar macam mak. Jadi aku terpaksalah menerima bibik seadanya.

Pertama yang aku kurang puas hati dia tua rasanya umur dalam 50 tahun lebih, jadi pengurusan mak banyak yang tidak kemas. Dia tidak mampu mengangkat dan membetulkan mak jadi urusan berat itu selalunya aku yang buat.  Selain itu pergerakannya lambat sangat, buka pintu lambat, ambil barang lambat, suruh buat apa pun lambat. Buat kerja rumah berkira sungguh, dia nak jaga orang sakit saja, yang lain macam pahat dengan pemukul sekali ketuk sekali jalan. Lepas kerja jam 11 pagi rehat, jam 1 tengah hari hingga 2.30 petang tidur, kadang-kadang lajak sampai jam 3 tak bangun-bangun lagi. Lepas tu jam 7. 30 malam duduk tunggu mak, dok saja, dok main wasap, dok video call, dok cakap telefon, dok tengok tv dan kadang-kadang tidur saja,  sampailah  jam 10 malam dia masuk tidur. Ish mudah sungguh kerja dia, gaji lebih dari orang graduate. Tak tahan tak sabar tapi telan jugalah, nak buat macam mana.

Yang paling tak tahan dia tipu kata dia sakit, ghenggah batuk macam nak keluar urat perut. Buat covid test negatif. Suruh makan kata dia tak boleh makan nanti dia muntah. Dari pagi sampai petang tak makan-makan, kita naik risau. Rupanya dia buat tektik nak bagi dia nampak sakit,  bagi dia nampak lemah, dia pun gheyau suruh panggil ejen habak dia nak balik sebab sakit tak boleh kerja dah. Oh macam tu. Suruh dia call ejen dia kata ejen tak angkat. tapi dia kata dia nak balik ejen nak mai ambik. Bila selidik, rupanya dia buat komplot dengan kawan-kawan dia nak balik sekali untuk berpuasa dan beraya. Nasib baik Tuhan bagi ilham snatch telepon dia, banyaklah rahsia terbongkar dalam wasap dia, tu pun dah banyak dia delete dah. 

Payah sunguh ada pekerja yang kita tak kenai dalam rumah. Tak bagi main telefon rasa macam tak patut, bagi main telefon rupanya lagi tak patut, macam-macam karenah dia. Ya Allah tolonglah aku, aku serahkan segala kesusahanku kepadaMu ya Allah, kerana Engkaulah maha melihat, bantulah aku, tiada daya upaya ku untuk berbuat apapun kebaikan ataupun kejahatan melainkan dengan keizinanMu jua ya Allah ya Rahman ya Rahim ya Robbal aalamiin. Bantulah aku, ya Allah bagilah aku seorang bibik yang baik dan boleh memberi kebaikan kepada agamaMU ya Allah

No comments:

Post a Comment