Monday, October 2, 2017

RUMAH OH RUMAH BILA EMAK JATUH SAKIT



Gambar kenangan emak masih sihat semasa menghantar alang pergi ke Scotland
 Sejak emak sakit, selepas keluar hospital pada 1 Mei 2016, emak tinggal di rumahku. Jadi rumahnya ditinggalkan. Mula-mula adikku menghantar anaknya untuk melihat-lihat rumah dan sekaligus menjaga rumah yang serba lengkap itu. Selepas itu  ditinggalkan  semula, rumah itu dimasuki pencuri, mengangambil telivisyen emak. Kemudian adik bersemuka dengan budak-budak yang "terkenal" di kampung dan memberi amaran, maka rumah itu tidak diganggu gugat buat seketika. Kemudian semua barangan dibawa balik ke rumah adik di Penang, dia tidak peduli lagi dan tidak balik-balik lagi menjenguk rumah pusaka itu lagi. Maka semak samunlah rumah kesayangan keluarga itu. Rumput di halaman sudah panjang. pagar-pagar dipenuhi pokok menjalar dan usanglah rumah atas keringat emak abah dan juga wang saku yang aku belanjakan sejak sekian lama untuk mebahagiakan kedua orang tua yang aku sayangi. Juga untuk memenuhi semua permintaan mereka yang mahukan keselesaan dalam usia mereka yang sudah lanjut. Semuanya aku belanjakan kerana kasih sayang ku yang tidak berbelah bahagi.

Adik mengenang kembali kenangan manis di kampung
 Hari ini 30 September 2017, hari yang aku  rasa amat bersedih hati melihat rumah kesayangan emak. Rumah yang penuh memori indah bersama kaum keluarga dan sanak saudara. Maha suci Allah, hanya Allah yang maha mengetahui bagaimana perasaan ku melihat rumah ini. Sebelum ini rumah tinggalan emak telah dimasuki orang jahat, tapi tiada apa yang hilang kerana memang rumah sudah kosong. Tapi hari ini ruamah usang ini sekali lagi telah diceroboh dengan rakusnya. Alangkah kejamnya manusia di kampung Rumput Minyak ini. Tidak pernah terlintas dalam hati perkara seperti ini sanggup dilakukan oleh manusia yang semuanya boleh dikatakan mempunyai pertalian darah dengan kami. Tidak sedikitpun ada ingatan terhadap emakku, orang tua yang sedang terlantar sakit ini. Alangkah butanya mata hati mereka, tidak langsung terkenangkan "mata" emak yang selalu bersama mereka terutamanya dalam kesusahan dan kedhaifan mereka. 

Damainya suasana rumah kami di kampung
Alangkah , alangkah, alangkah..... sudah tiada perkataan Ya Allah Yang Maha Mengetahui, lagi Maha Pengasih. Ya Allah sanggup sungguh mereka yang bergelar adik beradik itu membuat kerja-kerja itu.. Semua wayar elektik rumah emak di potong dan dicuri, wayar yang membekalkan elektrik itu semuanya dipotong dan dicuri semuanya, semuanya. Alangkah sangat kejam dan tidak berhati perutnya. Berapalah sangat harganya bila dijual berbanding kesusahan yang terpaksa dilalui apabila semua wayar telah dipotong??? 

Masya Allah, Maha suci Allah... Ya Allah jika ini cubaan yang Engkau telah takdirkan kepada ku dan kepada emak ku aku redha. Aku redha Ya Allah....aku redha Ya Allah. Cuma aku ini manusia kerdil Ya Allah, bantulah aku Ya Allah... Ya Allah jika takdir ini menjadi  kifarah sepada segala dosa kami, jadikan ia sebagai sebagai penghapus dosaku dan dosa kedua ibu bapaku. Ya Allah berilah segala kebaikan atas segala keburukan yang telah Engkau takdirkan kepada kami. Ya Allah bantulah kami supaya kami tidak menjadikan harta dunia ini sebagai kehendak kami. Ya Allah berilah jalan kepada kami supaya semua harta tinggalan kedua ibu bapa kami ini boleh memberi manafaat kepada kami di dunia dan akhirat nanti. Aku serahkan semua harta yang kuwarisi dan kumiliki dalam jagaanMu Ya Allah. Bantulah kami dan permudahkan kami dalam urusan harta-harta itu supaya mentadangkan manfaat kepada agamaMu Ya Allah. Bantulah aku Ya Allah, hanya padaMu aku berserah dan berharap....  
Emak bergambar kenangan bersama kaum keluarga yang menghatar Shazlee dan alang balik ke Scotland

No comments:

Post a Comment