Tuesday, November 12, 2013

TAHNIAH BUAT SEMUA


Sudah genap seminggu berada di alam persaraan. Kawan rakan dan taulan serta jiran tetangga, juga sanak saudara, mengucapkan tahniah tak terhingga. Tapi ada juga yang geleng kepala, kononnya bersara terlalu muda. Apa pun sudah dapat dirasakan nikmatnya menjadi orang biasa. Sudah sekian lama dirasakan menjadi orang 'ternama'. Setiap hari dan setiap masa memikirkan orang-orang 'penting' yang dititipkan. Pagi petang, siang atau malam, dalam jaga ataupun lena, semuanya tidak lain, hanya untuk mereka. Tidak pernah pun  dikesali,  tidak sedikit pun bergundah hati, malah sentiasa ceria dan diterima tanpa berbelah bahagi. Begitulah ketentuan Ilahi adanya. Begitulah yang telah tertulis untuk insan kerdil ini, sehingga tanggal 22 Oktober 2013 tamatlah sudah masa berkhidmat. Maka bermulalah kehidupan menjadi YB,iaitu yang bersara. Maka jadilah salah seorang anggota POP, persatuan orang-orang  pencen, dengan rasminya, pada hari usia sudah genap mencapai 56 tahun.



Sebenarnya sejak mula berkhidmat, sehingga tiba masa tarikh  pencen, tidak pernah sempat pun menghitung hari. Jadi hari-hari berlalu begitu pantas, walaupun sebenarnya melebihi 32 tahun. Begitulah juga dek kerana banyaknya tugas yang mesti diselesaikan, maka tidak terbau sedikitpun perancangan rapi yang diaturkan, oleh pengurusan yang  disayangi, juga PIBG yang disanjungi. Dan tentunya dengan komitmen kaunselor, guru- guru, juga staf  yang hebat lagi menggungguli, dan sangat dekat di hati.


Maka terjadilah apa yang telah tertulis dan ditakdirkan kepada diri ini, suatu majlis persaraan yang sungguh-sungguh hebat, yang tidak pernah terbayangkan dibuat untuk seorang manusia tak bernama. Terpancar dengan jelas  keperihatinan, kasih sayang, kecemerlangan, ketelitian dan penghargaan seluruh warga Bahiyah. Kelihatan mengalir budaya kerja cemerlang yang mendarah daging dalam setiap jiwa, yang menjadi amalan dan menjadi tradisi dalam setiap apa yang dilaksanakan. Sungguh terpesona, amat terpaku, lagi  terpukau dan tidak terkata lagi. 


Apa yang boleh ku katakan lagi? Syukur padaMu ya Allah. Terima kasih Puan Norlela, kepimpinan yang terserlah menerajui semua. Terima kasih Puan Faridah menjadi pembantu yang setia, Yunizah, Raudhah, Hamidah dan Noor Afiza semuanya sudah pasti cukup serius mengaturkan segalanya. Sudah pasti Puan Noor Asyikin juga, tidak jemu-jemu mendoakan yang terbaik di tanah suci, walaupun tiada bersama tapi hatinya pasti sarat dengan ingatan pada kami, kerana kami pun terasakan keberadaannya dalam majlis yang sungguh syahadu. Terima kasih Puan Zanifa, Ruzila, Halijah Kaunselor dan AJK yang menganjurkan majlis yang bermakna ini. Sungguh hebat, meriah dan unggul, majlis untuk ku,  tidak pernah akan dapat diulangi walau di mana jua. Terima kasih semua guru yang tidak dapat disebutkan nama, dalam ruang yang terhad ini. Tidak lupa terima kasih staf dan pelajar yang disayangi. Anda semua akan kekal dalam ingatan. Terima kasih dari seorang insan kerdil yang diraikan. Allah sajalah yang layak membalasnya....

3 comments:

  1. Tahniah atas tulisan yang sentiasa dinanti-nanti. Selamat menjalani kehidupan dan menjiwai alam berpencen cikgu.

    ReplyDelete
  2. Akhirnya tertulis juga coretan yg dinanti-nantikan...selamat bersara cikgu!!! Semoga sentiasa berbahagia selalu hendaknya ....

    ReplyDelete
  3. Terima kasih Jah dan Fiza, semoga nanti diberikan Allah ilham untuk dikongsikan bersama

    ReplyDelete