Sunday, November 17, 2013

SHARED VISION



Entah kenapa, tiba-tiba teringat ucapan Tuan Pegawai Pendidikan Daerah Kota Setar, Encik Sofaruddin Ismail, semasa majlis meraikan persaraan anjuran MPSM. Katanya beliau sangat mengambil berat tentang keharmonian di sekolah. Tapi akhir-akhir ini beliau rasa terpanggil untuk bercakap tentang keadaan yang ada berlaku di sekolah, yang kalau tidak diberi perhatian, akan mengganggu keharmonian dan menghalang kecemerlangan pendidikan, terutamanya untuk mencapai hasrat Kedah Top 5. Ini disebabkan terdapatnya keadaan ketidakserasian, atau dalam kata lain 'konflik' antara Pengetua dan Penolong-Penolong Kanan.  

Jadi sebagai PPD, beliau amat mamandang serius hal ini. Katanya kadang- kadang Pengetua datang  mengadu, tentang PK, dan kadang-kadang PK pula datang mengadu tentang Pengetua. Sukar untuk diselesaikan kerana PPD berada di luar kotak. Walau bagaimanapun, bila merujuk pakar-pakar berhubung aspek pengurusan, maka dia membuat kesimpulan bahawa masalah yang timbul, pergeseran yang berlaku, barangkali disebabkan oleh satu aspek yang dikira releven - iaitu 'shared vision' atau perkongsian visi atau lebih tepat dikatakan visi bersama.


Oleh itu jika visi sesebuah sekolah yang diterajui seorang Pengetua, difahami dan didokongi oleh semua Penolong Kanan, sudah pasti pergeseran tidak akan berlaku. Bagaimana boleh bergeseran jika apa hasrat Pengetua difahami, dihayati, dan  dicerna, sehingga apa saja tindakan menjurus untuk mencapai visi yang yang telah dipersetujui. Jika kurang dikuasai dan timbul berbagai- bagai masalah, Penolong Kanan akan berbincang dengan Pengetua. Jika terjadi Guru Kanan tidak mempamerkan keterlibatan, begitu juga guru-guru tidak memain peranan, maka jika PK menjadi pendokong utama merealisasikan visi, memahamkan tindakan yang perlu, menjelas dan merongkai mana yang kusut,
maka sesebuah sekolah itu akan mencapai visi yang tentunya menjurus kepada kecemerlangan. Ini kerana perkongsian visi berlaku dari atas ke bawah, dan peranan PK-PKlah yang menjadikan tiada masalah guru kanan dan guru melaksankan visi. Jika sebaliknya akan berlakulah apa yang dikatakan konflik itu. 

Kata PPD lagi, kita tidak menafikan ada Pengetua yang kurang jelas visi yang ingin dituju. Tapi itu sangat sedikit kerana selalunya seorang Pengetua memang bekerja keras untuk mencapai visi organisasinya,  kerana selepas dilantik menjadi Pengetua, maka terpikullah tanggungjawab memajukan organisasi yang diamanahkan melalui kuasa mutlak yang diberi.


Jadi jika berlaku konflik antara Pengetua dan Penolong Kanan maka, perlu dilihat kriteria-kriteria yang menyebabkan fenomenon ini terjadi. Mengikut  kajian ada pelbagai ciri Pengetua  ataupun PK yang menyebabkan berlakunya pergeseran yang menjejaskan keharmonian, yang boleh direnungkan untuk kebaikan sesebuah sekolah, demi kecemerlangan pendidikan.

1.  Kuasai ilmu pengetahuan
Baik Pengetua mahupun PK apabila dilantik untuk jawatan tersebut, mestilah  menguasai ilmu berkaitan bidang  tugas masing-masing. Jika ini tidak berlaku, maka akan menimbulkan ketidaksenangan antara keduanya. Hal ini akan menjadikan persepsi antara kedua pihak tidak sama, yang sekali gus akan menjarakkan dan merenggangkan hubungan, sehingga masing- masing boleh membuat anggapan yang salah terhadap satu sama lain. Akhirnya kedua pihak hilang fokus, maka berlakulah konflik semata-mata kerana kekurangan ilmu dalam melaksanakan tanggung jawab memimpin dan melaksanakan kepimpinan. 

2.  Coaching & mentoring
Dalam memastikan perjalanan sekolah berjalan lancar, maka Pengetua boleh memastikan pencapaian visi dengan melakukan proses coaching & mentoring kepada PK dan juga GK, supaya mereka dapat memahami peranan masing-masing, dan menjadi pemangkin kepada usaha mencapai sebarang matlamat. Hal ini boleh dilaksanakan melalui pelbagai cara, melalui mesyuarat, dialog professional, tunjuk cara dsb. Di sinilah boleh menyebabkan berlakunya konflik jika tidak kena caranya. Jika seorang PK dapat mengikut rentak Pengetua dari segi ilmu pengetahuan, dari segi kapasiti dan kelajuan kerja, dari segi kehendak, dan rencana masa depan, maka tidak sedikitpun masalah akan timbul. Tetapi jika PK kurang berkemampuan, kurang  kefahaman dan kepekaan, maka mulalah suasana kerja menjadi panas. Bermulalah PK menjadi kurang senang dengan Pengetua kerana sering ditegur, kerja tidak siap, ramalan masa depan tidak tepat, kerja kurang teliti dan bermacam lagi. Apa yang lebih teruk ialah  PK tidak langsung menguasai apa yang sepatutnya dikuasai walaupun telah diberi tunjuk cara. Jika berlaku begini PK akan menjauhkan diri daripada Pengetua sedangkan tempatnya adalah sentiasa berada di sisi Pengetua, mesti seiring sejalan bertongkos lomos memajukan sekolah. Keadaan ini sering berlaku kerana perbezaan kefahaman dan kekurangan kemahiran melaksakan tugas untuk mencapai visi yang digariskan.



Kesimpulannya shared vision ini kalau boleh dianalogikan, dan kalau boleh dihayati, barang kali seperti sembahyang berjemaah. Dalam melaksanakan sembahyang berjemaah ini, tiada apa yang tidak serupa, semuanya sama. Bemula dengan kiblat yang satu, imam  yang sama, niat yang serupa, maka terlaksanalah sembahyang berjemaah itu dengan sempurna. Jadi dalam organisasi seperti sekolah, maka perlu dilihat, perlu diwujudkan kesamaan ini, tidak boleh ada yang berbeza. Jika di sekolah wujud perbezaan dalam mencapai matlamat - persoalannya siapakah yang buat bagi  berbeza? Pengetuakah, PK-PKkah, GK-GKkah, guru-gurukah, atau stafkah. Perbezaan inilah yang harus ditangani untuk melihat tercapainya kecemerlangan dalam apa jua yang dicita-citakan. Jika dalam berjemaah, ada perbuatan yang berlainan daripada imam, maka tidak sahlah sembahyang seseorang yang melakukan perbuatan yang sumbang itu. Jadi, jika terdapat   berbezaan dalam melaksanakan tugas ke arah pencapaian visi, maka tidak tercapailah visi yang dipersetujui. Sama-samalah direnungkan nasihat tuan PPD Kota setar ini......

No comments:

Post a Comment