Sunday, October 20, 2013

HARI GRADUASI KE-10, 2013


Berarak masuk ke dewan pagi ini, amat bermakna bagi diriku. Berbagai perasaan bermain dalam fikiran. Bermacam rasa bercampur baur. Terkenangkan 10 tahun yang lalu perarakan yang sama juga, dalam majlis yang sama juga, Majlis Graduasi yang pertama tahun 2004. Pagi ini, majlis yang ke-10, walau perarakan masuk sama, VIP -  EXCO Pendidikan negeri Kedah, bersama Pengarah  Pendidikan dan Pegawai Pendidikan Daerah Kota Setar, serta  YDP PIBG, namun suasananya tidak sama, kerana ini majlis terakhir. Turut sama berarak masuk semua pelajar yang mencapai 7 A ke atas,  dalam Peperiksaan Percubaan SPM, dengan segak dan bergayanya. EXCO Pendidikan  beri komen, sungguh meriah, walaupun pertama kali datang ke sekolah tapi dapat dirasakan kehebatannya. Syukur alhamdulillah......


Tuan Pengarah juga menyebut, 'semalam dah wakilkan kepada orang lain, tapi, kerana you nak bersara pagi ni saya hadir sendiri.' Sungguh tidak diduga Pengarah hadir. Semua amat tahu beliau sangat sibuk, penuh dengan schedule yang padat, tapi alhamdulillah dapat juga menghadirkan diri. Ini sangat bermakna buat orang yang dah sampai tarikh akhir perkhidmatan - menghampiri gerbang bersara.

Tuan PPD juga kononnya ada pehimpunan pagi, tapi  akan hadir jam 9.00 pagi. Oleh kerana EXCO akan sampai lebih awal jadi kami buat pelan kontigensi supaya tidak disedari oleh  semua hadirin. YDP PIBG telah dimaklumkan pelan B. Perarakan masuk tanpa PPD tidak disedari hadirin, setiba di atas pentas tiba-tiba PPD sudah tercegat berdiri di sebelah, siap berjubah lagi. Oh sungguh bersyukur kerana majlis kelihatan seungguh sempurna, tiada yang tahu pelan B yang telah dirancang. Syukur alhamdulillah, semuanya kelihatan lancar dan licin.
 

Begitulah melaksanakan majlis mesti cepat menyesuaikan ikut situasi. Maka selesailah Majlis Graduasi ke -10 dengan jayanya. Tahniah kepada semua guru dan AJK  PIBG, aku sungguh rasa bersyukur dan berbanga.  Tahun depan tiadalah lagi majlis gilang gemilang ini kerana aku sudah bersara. Selamat tinggal Bahiyah selamat tinggal semua.

No comments:

Post a Comment