Monday, February 27, 2012

TERKEJUT.......


Sudah lama juga aku tidak berkesempatan balik ke Langkawi. Mendapat berita seorang anak saudara dimasukkan ke hospital, aku pun ambil peluang pulang melawatnya. Cantik sungguh hospital Langkawi, dengan lanskapnya yang bersih dan kemas, ditambah pula pokok-pokok yang menghijau dan sejuk mata memandang memagari bahagian belakang bangunan-bangunannya, sudah tentu pesakitnya terasa amat lega berehat di situ. Selesai melawat orang sakit, melawat kakak yang sudah lama tidak dilawati, kami pun bersiap pulang petang itu juga.

Seperti biasa kalau ke Langkawi tidak lengkap jika tidak membeli choklat kegemaran anak-anak. Selepas sembahyang asar di Jeti Kuah Langkawi, aku bergegas menuju laluan kastam untuk menaiki bot ke Kuala Kedah. Oleh kerana cuma sedikit saja choklat yang dibeli, maka aku melalui pihak kastam tanpa menghiraukan mereka dan tidak pula berhenti. Seperti biasa aku selalu lupa, berjalan dengan pantas walaupun bersama suami dan anank-anak. Tiba-tiba aku dikejutkan apabila terdengar nama aku dipanggil. Tak kanlah choklat sebanyak itu pun mesti ditunjukkan, naik pelik aku bila dipanggil kembali. Berpatah balik, semuanya senyum belaka, termasuk seorang kastam muda, berjalan menuju ke arah aku.

'Cik gu, saya tengok cik gu jalan dari jauh, saya dah cam. Dia terus salam dan cium tangan aku. Oh rupanya aku dipanggil oleh bekas anak murid aku. Masya Allah, bangganya aku, gembiranya aku. Rupanya anak murid, bukannya nak chek choklat. Rugi betul aku terkejut, memang tak patut aku tersirap darah, aku memang sangat terkejut .......... tapi, jauh di sudut hati, aku sungguh bersyukur, kerana masih ada orang yang ingat....

No comments:

Post a Comment