Friday, February 17, 2012

GEOGRAFI OH GEOGRAFI ........


Selepas taklimat Pengetua, aku pun mendapat jadual mengajar, mengajar Geografi Tingkatan 5. Aduh penat rasanya mengenangkan terpaksa berhempas pulas membuat persediaan diri untuk mengajar dan pada masa yang sama terpaksa membimbing pelajar untuk belajar bagi menghadapi peperiksaan SPM. Kasihan betul budak-budak di pedalaman. Guru tak cukup, terpaksalah guru yang ada membantu seadanya untuk mereka bersedia menduduki peperiksaan.

Dengan semangat kental yang berkobar-kobar, aku bersama pelajar-pelajar mengajar dan belajar Geografi. Masih segar dalam ingatan teknik yang pernah diajarkan kepada ku dan rakan-rakan semasa di tingkatan 5 dulu. Teknik yang sama aku gunakan - pengajaran dan pembelajaran berfokuskan pelajar. Dapat kurasakan pelajar boleh menerima aku dan cara aku mengajar. Dapat dilihat dari cahaya mata mereka, mereka faham. Keputusan mereka juga menunjukkan dan mengukuhkan perkara itu.

No comments:

Post a Comment