Saturday, October 23, 2010

CITY TOUR AMSTERDAM

Canal cruise di Amsterdam

Maha suci Allah, Allah yang maha besar, maha agong, dengan segala ciptaannya supaya umatnya berfikir dan tau bersyukur. Allah telah takdirkan aku sampai ke kota ini, syukur padaMu ya Allah! Amsterdam memang kota yang cantik, memang kota yang klasik, dan sebuah kota yang unik. Unik kerana bandarnya penuh dengan terusan yang dibina dengan terancang untuk kemajuan dan pembangunan, sejak beratus tahun dahulu. Rumah-rumah di Amsterdam kebanyakannya menghadap ke terusan atau, membelakangkan terusan, jadi sungguh nyaman dan mengasyikkan. Bot-bot besar atau kecil, semuanya tidak bising dengan bunyi injin, dan tidak mengeluarkan asap kerana menjaga kehijauan alam sekitar.


Amsterdam Kota Basikal


Satu lagi keunikannya ialah penduduknya, rata-rata memiliki basikal sebagai kenderaan utama, atau bot yang juga menjadi kenderaan utama. Jadi oleh kerana ramainya penonggang basikal, maka banyaklah basikal yang ada di Amsterdam. Di semua tempat awam atau persendirian semuanya ada tempat parking basikal. Malah di tempat yang menjadi pusat pentadbiran, atau di tempat yang banyak pejabat, maka tempat letak basikalnya bertingkat-tingkat, seperti tempat parking kereta di pusat membeli belah di Malaysia. menurut pemandu pelancong semasa perjlanan kami meninjau bandar Amsterdam dengan bot, telah dilaporkan lebih kurang 60,000 buah basikal dilaporkan hilang setiap tahun.


Salah sebuah boathouse di Amsterdam

Lagi yang menarik, yang jarang dijumpai di tempat lain ialah kehadiran bothouse di sepanjang terusan. Bot yang lama yang tidak digunakan lagi akan berlabuh dan dihiasi indah untuk menjadi tempat kediaman. Dari dalam bot yang kami naiki, dapat dilihat kamar dalam bothouse dihias indah seperti bilik hotel. Yang lebih jelas kelihatan, terdapat taman hiasan yang cantik dan indah lagi kemas, menghiasi bahagian hadapan bot, ibarat halaman di hadapan rumah kediaman kita. Semua yang lain dari yang lain memang unik, tapi yang lebih penting ialah keunikan itu dapat dijadikan bahan pelancongan yang amat besar pulangnnya kepada negara itu.


No comments:

Post a Comment