Monday, April 22, 2024

NASIHAT KEPADA ANAK-ANAK YANG DISAYANGI

Doa ini terbaca melalu tik tok, terasa menyentuh hati dan sama dengan rasa hati yang ingin diberikan kepada anak-anakku yang amat dicintai dunia dan akhirat. Jadi diabadikan di sini mudah-mudahan menjadi kenangan abadi anak-anak mama bila mama sudah tiada lagi.

1. Wahai anakku , mama tak kan selamanya ada di sisimu, belajarlah berdikari dan bertanggung jawab dengan segala urusanmu, duniamu dan akhiratmu.

2, Wahai anakku, doamu akan menjadi sangat berguna pada mama ketika mama sudah tiada lagi, di dunia ini. Ingatlah mama dalam setiap doa dan munajatmu.

3.Wahai anakku, kamu sangat berharga buat mama, jangan sia-siakan dirimu walau seluruh dunia mengecewakanmu.

4. Wahai anakku, dunia ini tempat ujian, kamu akan diuji berkali-kali hingga kamu merasa lelah dan lemah. Angkatlah tanganmu kerana saat itu, pemberi ujian iaitu Allah Tuhanmu  mengujimu  ia  merindukanmu.

5. Wahai anakku, jagalah adi beradikmu, seburuk apapun layanan mereka terhadapmu, tak kan sekali-kali putus hubungan kalian. Darah mama akan terus tetap mengalir dalam badan kalian.

6. Wahai anakku, jagalah agamamu, walau seluruh dunia memberontak dan rosak. Kerana dengan menjaga agama sahaja kamu akan dikira  berjaya, walau seluruh dunia melihatmu kecil dan gagal.

7. Wahai anakku, mama tak kan mampu setiap masa melindungi dan menyayangimu. Melihat dan memperhatikanmu setiap detik dan masa  melainkan hanyalah Penciptamu, pada setiap masa dekat denganmu, maka sayangilah Dia,cintailah Dia dan berterima kasihlah iaitu bersyukurlah kepadaNya. Mama tidak berkecil hati kalau kamu kurang ingat mama, tapi mama tak sanggup kamu lupa akan Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang.


No comments:

Post a Comment