Saturday, September 24, 2022

MEMBANTU

 

Banyak kali berurusan mendapatkan bibik pembantu,  untuk menguruskan emak yang terlantar sudah 6 tahun, inilah kali pertama pengurusannya dipermudahkan Allah. Segalanya berjalan lancar, terasa lurus tidak terasa diperbodoh atau ditipu. Terasa keikhlasan bibik yang datang ingin membantu, terasa seperti ingin bekerja seadanya, bukan mengambil kesempatan atas kesusahan yang kita sedang alami. Orang yang menguruskan pun kelihatan mahu membantu, tidak terlihat 'hanky-panky' seperti selalunya sebelum ini. Alhamdulillah ada juga orang Indon yang tidak banyak akal, tidak kelihatan menipu, tidak terlihat seperti ambil kesempatan, tidak kelihatan seperti orang yang telunjuk lurus kelingking berkait macam  selalu yang ku alami. Mudah-mudahan apa yang ku rasakan ini betul, Allah saja yang tahu. Ya Allah tolong uruskan aku dan pembantu ku ini, agar dia dapat membantu aku, membantu menguruskan emak yang sudah tidak bermaya lagi, yang setiap masa perlu diurus, dan tidak boleh ditinggalkan sendirian. Dia sudah tidak berdaya lagi seperti yang dijanjikan Allah dalam kitab suci, 'manusia dilahirkan, membesar, ramaja, tua, dan kemudian kembali tidak bermaya, memerlukan bantuan untuk meneruskan kehidupan sebelum kembali menemui pencipataNya. Ya Allah aku sangat tidak berdaya menguruskan diriku, dan menguruskan nasibku, janganlah engkau biarkan aku sendirian mengendalikan nasib kehidupanku walaupun sekelip mata. Bantulah aku ya Allah ya Rahman ya Rahim ya Zaljalaa liwalikroom.

Maka 18 Ogos 2022, bermulalah seorang bibik yang datang membantu, Puteri Marito, Kami panggil dia Kak Put, dia pun sangat senang dengan panggilan itu, dan kami pun senang dengannya. Semoga dia dapat terus membantu, dengan bantuan yang Allah takdirkan kepada ku insyAllah. Syukur ya Allah hanya aku saya yang kurang bersyukur, jadi ampunilah aku dan aku mohon pertunjuk dan hidayahMu, agar aku sentiasa dibantu dalam apa jua keadaan hidupku ini, aamiim.

No comments:

Post a Comment