Friday, June 11, 2021

BIBIK OH BIBIK

 

Tanggal 7 jun 2021 genaplah sebulan bibik baru Musnaini  namanya, dari Acheh duduk di rumah aku. Dia asal dari Lok Semawe Acheh . Katanya umur 48 tahun, lahir 14 Febrauari 1973, ada anak tiga orang, dua perempuan seorang lelaki: Milda, Lisda dan Rizqi. Milda sudah berkahwin belum tamat belajar, punya anak satu, Redza. 

Katanya ini kali kedua berhijrah kerja di Malaysia. Kali pertama datang pada tahun 2003 dan balik pada tahun 2008. Katanya masa tu anaknya masih kecil dan dia diperlukan untuk keselamatan anak-anak yang sedang membesar. Selepas itu anak dah besar dia tekad lagi untuk datang mencari rezeki di sini dalam tahun 2018. Kali pertama dia kerja jaga baby.  Datang kali kedua, dia kerja jaga orang tua yang sakit. Dua tahun dia menjaga orang tua sakit yang sering berubah-rubah tempat, ikut giliran anak-anak yang menjaganya. Dia pernah di Langkawi, pernah di bawa  ke Pahang, kemudian lama juga berada di Kulim dan akhir sekali dia menamatkan perkhidmatannya di Sungai Petani. Tamat tempoh dua tahun dia tak mau sambung lagi sebab katanya teruk dibawa ke sana kemari. Lagi pun katanya dia terpaksa buat semua kerja di rumah yang  dia dibawa pergi bersama orang tua yang dijaganya.

Dia balik ke rumah agen kerana PKP sekarang ini dia tidak boleh balik ke Indon. Sementara menunggu majikan baru dia menumpang di rumah emak agent. Kemudian rezekinya ada orang cari pembantu untuk menjaga emak yang sakit teruk tak boleh bergerak. Dia pun bertukar majikan tapi kerjanya di Sungai Petani juga. Dua bulan di situ, oleh kerana emak mereka semakin tenat dia dibawa balik ke Changlun, tinggal di rumah emak mereka di kampung. Cuma dia dan orang tua yang tenat itu di rumahnya di kampung itu. Amat malang baginya, selepas sebulan orang tua itu meninggal. Dia terpaksa balik ke agent semula, sebab majikan dah tak mau dia bekerja kerana emak mereka sudah meninggal.

Pada waktu itu aku sangat-sangat mengharapkan ada seorang bibik buat membantu menjaga emak yang sudah 6 tahun tidak boleh bergerak. Agent meminta bayaran sebanyak RM 7000. Alangkah mahalnya, kenapa mahal sangat?. Dia bukan perlu pergi ke Indon pun untuk cari bibik. Tapi begitulah keadaannya, bila kita terdesak orang mengmbil kesempatan ke atas kita. Selepas persetujuan dan mendapat kata sepakat, bibik di hantar kepadaku. Aku perlu bayar RM 7000 kepada agent, dan aku akan membayar gaji kepada bibik sebanyak rm 1300 sebulan. Papa nampak macam kurang setuju, tapi oleh kerana mama meminta sungguh-sungguh, papa terpaksa  akur saja. Maka bermulalah era baru membela bibik di rumah.

Hari pertama aku ajarkan bagaimana membersih emak dan bagaimana bagi makan minum kepada emak. Bolehlah asal jangan tiada. Hari demi hari dia makin lebih baik. Mula-mula mak tak mau bagi kerjasama, susah juga hati. Kadang-kadang terfikir dia kah tak mau jaga mak, sebab aku nampak macam dia buat sambil lewa saja. Setiap hari aku pujuk mak supaya bagi bibik basuh dan lap mak setiap pagi. Aku bagi mak faham dan bibik faham, kalau tak jaga mak, bibik tak boleh kerjalah sebab aku nak dia jaga mak. Kerja lain hanya bolehn dibuat selepas urusan emak semua sudah selesai. Lepas seminggu nampak lebih baik. Mak dah tak revenge, dan bibik pun cuba sesuaikan dengan mood mak. Alhamdulillah.

Pada saat ini sudah lebih sebulan, bibik dah boleh uruskan mak dengan agak baik dan tunggu mak waktu maghrib hingga mak tidur jam 10 malam. Bilik dah bantu buat kerja rumah, sapu sampah, mop lantai, lap-lap habuk di mana yang perlu. Dia juga bantu siram pokok, jaga pokok-pokok bunga dan juga basuh lantai dan basuh kereta. Dia suka masak, sebab dia takut masakan aku dia tak boleh makan konon. Aku nampak macam dia nak makan sedap-sedap saja. Kadang-kadang aku makan lauk yang diperhangat lebihan kelmarin. Dia masak lauk masak lemak daging. Aduh specchless. Aku tengok dulu.

Bila aku masak aku pelawa bagi dia rasa. Selalu aku ingatkan supaya dia rasa dulu kalau dia lalu makan baru ambil. Aku selalu kata dia tak lalu aku masak. Jadi bila aku masak sedap-sedap dan special, aku  kata kamu tak nak, kamu tak lalu kan? Dia cepat-cepat bagi tau dia nak cuba rasa. Dia teruja tengok masakan aku. Aku tau dia suka makan masakan aku, nampak sedap dan dia selalu minta nak rasa. Biar dia tahu langit tinggi rendah. Selepas sebulan bila aku masak dia dah tak masak lagi, sebab dia rasa masakan aku lebih mengancam.


 

 

No comments:

Post a Comment