Tuesday, September 8, 2020

BUAT DANGAU PONDOK

 


Sejak akhir-akhir ini kami  setiap hujung minggu pergi ke kebun dekat rumah mak. Pokok durian pelbagai jenis sudah ditanam, 20 pokok semuanya. Sekarang nak buat pondok tempat berteduh pula. Senang kami nak rehat, makan-makan, dan yang paling penting mudah sembahyang bila masuk waktu. Rumah mak dah dibagi orang duduk maka tak boleh lagi kami nak buat sesuka hati, tambah-tambah lagi bila mereka tiada, tak bolehlah kami nak masuk. Kadang-kadang rasa sedih juga masuktak boleh rumah sendiri. Tapi lebih baik taka boleh masuk ada orang jaga, daripada boleh masuk tapi rumah tak terjaga dan rosak semuanya. Alhamdulillah bersyukurlah dengan apa yang ada. Alhamdulillah semoga ia memberi manfaat kepada kedua mak dan abah yang kusayangi, insyaAllah. Ya Allah jika ada sedikit pahala atas pengorbanan ini, berilah kepada kedua orang tuaku, semoga mereka mendapat balasan syurgaMu, insyAllah aamiin.


Bolehkah papa diri dangau ni?  Tengoklah kerja tangan hero awak ni.  Aku gelak kuat bila papa dengan yakin menjawab. Aku bantu mana yang perlu saja. Tolong angkat-angkat barang, tolong ambil air minum, tolong pegang tali tape dan buat apa yang papa suruh. Kerja berat semuanya papa yang buat, cangkul tapak tiang, dan letak tiang simen di tapaknya, semuanya dibuat dengan mudah gayanya. Diam-diam aku sangat kagum. Papa bila buat kerja siap dengan alat dan pakai teknik, jadi kerja berat pun jadi mudah saja. Semua pakai otak, kerja jalan.

Melihat papa lagang kerja buat dangau, aku teringat barangkali beginilah agaknya mak dan abah buat rumah masa aku kecil dulu. Aku tak ingat sangat sebab terlalu kecil. Alangkah bahagianya mereka pada waktu itu, sama-sama buat tapak untuk buat rumah. Begitulah juga sekarang aku sangat bahagia untuk turut sama buat dangau di kebun dengan papa. Bezanya dulu masa mak buat rumah kami dua beradik ada bersama. Tapi kami sekarang, anak-anak semuanya sudah berumah sendiri, jadi mereka tidak merasa turut bahagia seperti kami rasa. Syukur padaMu Ya Allah kami masih boleh bersama menikmati masa yang amat berharga. Nikmat apa lagi yang kami dustakan, ya Allah. Buat dangau bersama-sama ini juga nikmat kurniaanMu, sesungguhnya kami ini orang yang zalim. Terima taubat kami ya Allah. Mudah-mudahan semua ini memberi manafaat kepada zuriat keturunan kami nanti insyaAllah, aamiin.

No comments:

Post a Comment